ارتقا سیستم کنترل

مسیری به سمت سیستم کنترل پیشرفته کمپرسور توربین گاز (بخش اول)

به دنبال نوسانات قیمت نفت، مدیران نفت و گاز در پی سرمایه‌گذاری در این فناوری به منظور افزایش بازده توربین گاز هستند. پیشرفت­‌های فنی در عصر اینترنت صنعتی، فرصتی برای افزایش بهره‌­وری عملیاتی و برنامه­‌های نگهداری پیش‌بینی‌شده را فراهم آورده‌است. در این بین، مدیران اجرایی به دنبال بهینه‌­سازی هزینه‌ها و برنامه‌های آینده هستند و اپراتورهای صنعتی مسئولیت حفظ قابلیت‌اطمینان توربین‌ها و افزایش بهره‌­وری را با مدیریت هشدارهای سیستم توسط نرم‌افزارهای سیستم کنترل توربین به عهده دارند. فناوری‌های در حال ظهور باید تمام اهداف را در تمام سطوح سازمانی برآورده کنند، زیرا داده‌ها و اطلاعات در سطوح مختلف مرتبط به هم (از توربین تا کنترل کمپرسور) عامل مهمی برای موفقیت تجاری هستند.

هرمرو اندرا، مدیر خط تولید تجهیزات کنترل شرکت اندازه‌گیری و کنترل جی.ای، معتقد است که سازندگان اصلی تجهیزات، مانند جی‌ئی، نرم‌افزارهایی را به سازمان‌های نفت و گاز ارائه می‌دهند تا ماژول‌های نرم‌افزاری را به منظور رفع نیازهای منحصر به فرد خود و بهبود کارایی تجهیزات توربین موجود ارائه دهند. نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و طول عمر توربین، در ارزیابی فناوری‌های جدید موردنیاز برای توربین گاز و عملیات کنترل کمپرسور، موردتوجه قرار گرفته‌است. بر اساس تعداد واحدهای عملیاتی و شرایط محیطی، هر ارتقاء باید بطور خاص متناسب با نیازمندی‌های واحد باشد. پیشرفت­‌های اخیر سیستم‌های کنترل در زمینه نرم‌افزاری و تجزیه و تحلیل اطلاعات، فرصتی را برای بهبود عملکرد توربین و کمپرسور و حفاظت در برابر قطع ناخواسته توربین فراهم کرده‌است.

سیستم کنترل پیشرفته کمپرسور توربین گاز،

مدیریت طول عمر توربین

نگرانی اصلی در سیستم­‌های نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی (بزرگترین بازار برای کنترل کمپرسور)، چگونگی سازماندهی عملکرد آنها جهت حفظ و ارتقاء می‌باشد. یکی از روش‌های حفظ و افزایش طول عمر توربین، استفاده از قطعات الکترونیکی دیجیتال پیشرفته و به‌روزرسانی آن‌ها می‌باشد. از آنجایی که رشد علم فناوری اطلاعات، تفریبا در هر بازه زمانی دو ساله دو برابر می‌شود (قانون مور)، سیستم کنترل و نرم‌افزار رابط اپراتور اچ‌ام‌آی به سرعت در حال پیشرفت و نیازمند ارتقاء مداوم و حتی جایگزینی کامل هستند. ارتقاء سیستم کنترلی نه تنها برای عملکرد توربین گاز حائز اهمیت است، بلکه برای حفاظت از سیستم­‌های محافظتی در برابر خطرهای امنیتی نیز اهمیت دارد.

جهت ارتقاء سیستم کنترلی توربین، اپراتورها باید محدودیت­‌ها و چالش‌های موجود را با توجه به بودجه موجود تعیین کنند. به گفته نیت مارتین، مدیر خط تولید سیستم­‌های کنترلی در شرکت کنترل و اندازه­‌گیری جی‌ئی، اپراتورها می‌توانند با جایگزینی سخت‌افزار و نرم‌افزار موجود، سیستم‌های نرم‌افزاری را ارتقاء دهند یا سیستم‌های قدیمی را از طریق برنامه‌های تخصصی به گونه‌­ای طراحی کنند تا سازمان‌ها بتوانند از همان سیستم‌های قدیمی با ارتقاء نرم‌­افزاری استفاده کنند. آنچه در ارزیابی حرکت رو به جلو حائز اهمیت است، در نظر گرفتن اهداف آینده با توجه به قیود و محدودیت­‌های موجود است.

سیستم کنترل

روند پیشرفت سرعت پردازنده‌ها در بازه‌های زمانی دوساله (قانون مور)

منبع:

Gas Turbine World

 

*مسیری به سمت سیستم کنترلی پیشرفته کمپرسور توربین گاز (بخش دوم)

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها