توربین گاز

توربین گازی جدید زیمنس با بیش از ۶۳ درصد بازدهی

بیش از ۱۰۰ سال است که بزرگترین توربین‌های گازی شرکت زیمنس در برلین آلمان، تولید می‌شوند. در حال حاضر توربین اس‌جی‌تی ۸۰۰۰ اچ، پرچم‌دار شرکت زیمنس بوده که با راندمان ۶۱.۵ درصد دارای حدود ۵۷ واحد در نقاط مختلف دنیاست. زیمنس به تازگی موفق به ساخت توربین گازی از کلاس اچ شده که به کمک سیکل ترکیبی، به راندمان بیش از ۶۳ درصد دست یافته‌است. این افزایش اندک در راندمان باعث کاهش ۵ درصدی هزینه تولید برق و کاهش آلاینده‌های تولیدی خواهد شد. این توربین گاز با پیشی گرفتن از سایر محصولات زیمنس، دارای نرخ افزایش توان ۸۵ مگاوات در هر دقیقه است؛ لذا به جهت جبران توان نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در صورت نبود باد یا خورشید، می‌توان از این توربین گاز در کنار آن‌ها استفاده کرد. این افزایش راندمان به واسطه برخی بهسازی‌ها در روند ساخت این توربین بوده که در ادامه به صورت مختصر به آن‌ها اشاره خواهد شد.

دست‌یابی به دمای احتراق بیشتر

دمای احتراق یکی از عوامل اصلی در بهبود راندمان است. مهندسان زیمنس به واسطه استفاده از پوشش‌های سرامیکی در ساخت پره‌های توربین توانستند دمای احتراق را حدود ۱۰۰ درجه افزایش دهند. اما مشکل اینجاست که در دما‌های بالا پوشش سرامیکی منبسط شده و به بدنه فلزی پره‌ها فشار وارد کرده و باعث شکاف برداشتن پوشش خواهد شد. مهندسان زیمنس برای رفع این مشکل به کمک ساختارهای لیزری پوشش سرامیکی را به قطعات مربعی تقسیم کرده‌اند که در صورت انبساط به پره فشار وارد نکند.

Ceramic Coatings

مهندسان زیمنس به جهت دست‌یابی به دمای احتراق بالاتر، برخی از قطعات توربین نظیر پره‌های توربین را (به کمک پوشش‌های سرامیکی) مورد بهسازی قرار داده‌اند.

بهینه‌سازی کمپرسور برای دست‌یابی به راندمان بالاتر

کمپرسور این توربین گاز نیز با کاهش یک مرحله‌ای نسبت به سری اس‌جی‌تی ۸۰۰۰ اچ به تعداد ۱۲مرحله رسیده است. این امر باعث کاهش فضای اشغالی توسط توربین و آسانی حمل و نقل آن خواهد شد. به جهت اطمینان از فشرده‌سازی کافی هوا، پره‌های کمپرسور به نحوی قرار گرفته‌اند که حداکثر راندمان آیرودینامیکی را داشته باشند. از طرفی با پیشرفت تکنولوژی شبیه‌سازی، اندرکنش بین مراحل مختلف کمپرسور تحت شرایط  مختلف آب‌وهوایی و عملکردی بهینه تر شده‌است.

 

منبع:

Siemens

2
دیدگاه بگذارید

avatar
1 دیدگاه‌ها
1 پاسخ‌ها
0 دنبال‌کننده‌
 
پربازدیدترین دیدگاه‌ها
داغ ترین دیدگاه‌ها
2 نویسندگان دیدگاه
مدیریتعلی دهقان نویسندگان دیدگاه‌‌های اخیر
  مشترک شدن  
جدیدترین قدیمی‌ترین بیشترین رای
اطلاع رسانی
علی دهقان
مهمان
علی دهقان

با سلام. بهتر بود نویسنده محترم اندکی دقت در گزارش خبر می کردند. در خصوص توان تولیدی ذکر شده عبارت ۸۵ مگاوات در دقیقه بی معنی است. واحد توان همان مگاوات است. ضمنا بهتر بد بازده خود واحد بدون اتصال به سیکل ترکیبی نیز ذکر می شد.

مدیریت
مدیر

با تشکر از دقت شما، منظور نرخ افزایش توان بوده است که تصحیح شد. بازده این ماشین بدون سیکل ترکیبی نیز حدود ۴۱ درصد است.