فیلتراسیون هوای توربین های گاز

راه‌حل‌های جدید برای فیلتراسیون هوای توربین‌های گاز (بخش اول)

شرکت مان هامل متخصص در تولید فیلتراسیون‌های هوا، فیلترهای پیشرفته ایرکیوب پرو پاور اِس و نانو کلاس کیوب پرو پاور اِس را برای فیلتراسیون هوای توربین گاز ارائه کرده‌است. بنابر اعلام این شرکت، راه‌حل‌های مذکور برای فیلتراسیون گرد و غبار و ذرات ریز و بسیار ریز بکار گرفته می‌شوند. مدیر تحقیق و توسعه شرکت آلمانی مان هامل اظهار کرد که ماده جدید استفاده‌شده در این فیلترها، پاسخ به چالش‌هایی است که اپراتورهای توربین گاز در تامین هوای تمیز با آن مواجه هستند. این که توربین‌های گاز در دریا یا خشکی عمل می‌کنند، موجب بروز برخی چالش‌های رایج مانند رسوب ذرات بر روی پره‌های کمپرسور، عمر فیلتر، افت فشار سیستم، شکست فیلتر و خوردگی توسط آب و نمک می‌شود.

این مدیر آلمانی ادعا کرده که بازار فیلتر توربین گاز امروزه بیشتر تحت تاثیر میکروالیاف‌های شیشه‌ای که دارای معایب خاصی هستند، از جمله حساسیت به استرس مکانیکی، مقاومت کم نسبت به آب، عوامل آب گریز و غیره قرار گرفته‌است. عدم برخورداری از تاثیر تخلیه منفی و عدم کاهش عمر در کارایی در حین انجام کار، دو ویژگی مثبت فیلترهای فایبر گلاس در مقایسه با فیلترهای استاندارد مصنوعی می‌باشند.

Aircube Pro Power S

فیلتر جدید ایرکیوب پرو پاور اِس از یک ماده مصنوعی جدید با مقاومت بیشتر نسبت به فشار مکانیکی از الیاف شیشه‌ای و بازدهی پایداری بالا در حین عملیات استفاده می‌کند. راه‌حل‌هایی که مان هامل در همکاری با شریک خود توسعه داده، برای بازار توربین‌های گاز ثابت جدید به شمار می‌رود و در برابر آب و نمک نیز مقاوم می‌باشد. بر اساس نتایج آزمایش انجام شده، این فیلتر مقاومت بسیار بالایی معادل ۳۵ هزار متر مکعب بر ساعت تحت فشار ۸ کیلو پاسکال را از خود نشان می‌دهد.

افت فشار و ظرفیت نگهداری گرد و غبار توسط ایرکیوب پرو پاور اِس و نانو کلاس کیوب پرو پاور اِس آزمایش شده که بر اساس آن، برای افت فشار۱۰۰ پاسکال و برای ظرفیت نگهداری گرد و غبار ۱.۴۳۸جی طبق استاندارد ایزو۱۶۸۹۰ گزارش شده‌است. بنابر اعلام مان هامل، این مشخصه‌های عملکردی در حال حاضر بهترین در بازار هستند، این قابلیت‌ها توسط فیلترهای پیشرفته روزآمد با ابعاد ۵۹۲ در ۵۹۲ در ۴۲۰ میلیمتر و وزن ناچیز ۹.۶ کیلو گرم تامین می‌شود.

ایرکیوب پرو پاور اِس، حتی در ترکیب با یک ماده مصنوعی پایه، هیچ اثر تخلیه‌ای را نشان نمی‌دهد، که امروزه مهمترین پدیده در مواد مصنوعی استاندارد است. بعنوان اولین نشانه، بعد از استفاده از ایزوپروپانول برای تست ایزو ۱۶۸۹۰ هیچ افت بازدهی مشاهده نمی‌شود. یک آزمایش دوده (رفتار در مقابل دوده برای کاربردهای دریایی بسیار مهم است) در جهت ارزیابی عملکرد فیلتر در آزمایشگاه مان هامل انجام شد.

در یک آزمایش منحصر به فرد در مان هامل (با هدف اولیه تامین نیاز صنعت خودروسازی)، عملکرد میکروالیاف‌های شیشه‌ای با مواد مصنوعی جدید مقایسه شد. نتیجه این آزمون، عملکرد بهتر ظرفیت نگهداری گرد و غبار و بازدهی برای مواد مصنوعی نسبت به میکروالیاف‌های شیشه‌ای را نشان می‌دهد. از ذرات نانو دوده اغلب برای تخلیه مواد از نیروهای جذب الکترواستاتیک استفاده می‌شود. یکی دیگر از نتایج مثبت آزمایش مان هامل نشان می‌دهد که تخلیه‌ای با ایرکیوب پرو پاور اِس جدید وجود نداشته‌است.

منبع:

DIESEL AND GAS TURBINE

 

*راه‌حل‌های جدید برای فیلتراسیون هوای توربین‌های گاز (بخش دوم)

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها