داده‌های توربین‌های گاز

تلاش ژاپنی‌ها برای عرضه راه‌حل‌های کارآمد در تحلیل داده‌های توربین‌های گاز

در دنیای پررقابت صنعت تولید انرژی امروزی، اکتساب و تحلیل داده‌های عملیاتی حاصل از توربین‌های گاز و پایش دقیق نیروگاه‌ها، نقش کلیدی در مدیریت بهینه شبکه‌های تولید و توزیع برق در مقیاس‌های وسیع ایفا می‌کند. بر این اساس و با هدف دستیابی به الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین، شرکت سامانه‌های قدرت میتسوبیشی هیتاچی به دنبال عرضه راه‌حل‌های نرم‌افزاری پس از آزمایش میدانی آنها در یک مرکز آزمون و ارزیابی جدید در ژاپن است. این نرم‌افزار شرایط کاری توربین را زیر نظر گرفته و به صورت لحظه‌ای، تنظیمات لازم را برای بهینه‌سازی جریان خنک‌کاری و در نتیجه، عملکرد کلی ماشین پیشنهاد می‌کند.

توربین‌هایی مانند اِم۵۰۱‌جی محصول میتسوبیشی، استاندارد توان خروجی بین ۳۳۰ تا ۴۲۰ مگاوات را تامین می‌کنند که در صورت بکارگیری در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، این خروجی به میزان قابل‌توجهی قابل افزایش است. این توربین‌ها با ۳۶۰۰ دور در دقیقه و دمای خروجی ۱۲۰۰ درجه فارنهایت کار می‌کنند و برای پایش عملکردی قابل‌اطمینان با هدف حفظ بهره‌وری در حین کار، نیاز به دسترسی به حجم قابل‌توجهی از داده است. به همین منظور، شرکت میتسوبیشی یک مرکز آزمایش جدید در تاسیسات خود در تاکاساگو ژاپن راه‌اندازی کرده‌است.

این شرکت ژاپنی، از ۲۰ سال پیش گردآوری داده‌های میدانی از توربین گازهای عملیاتی را آغاز کرده‌ و بر این اساس، بانک داده بزرگ و قابل‌اعتمادی برای ایجاد نرم‌افزارهای کاربردی در اختیار دارد. رویکرد اصلی در توسعه راه‌حل‌های این چنینی حرکت از نرم‌افزارهای پایش از دور به راه‌حل‌های جامع برای پایش و نظارت و در نهایت، رفع عیب به هنگام و سریع با هدف حفظ بالاترین میزان دسترسی و قابلیت کارکردی توربین‌های گاز در شبکه‌های تولید و توزیع انرژی می‌باشد.

 

منبع:

Engineering News-Record

 

*توقف ارائه خدمات توسط مرکز تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی ژاپن

*نصب ماشین فریم۹ جنرال الکتریک در نیروگاه ژاپنی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها