واماندگی پره کمپرسور

واماندگی پره کمپرسور قاتل غول آنتونوف (سوانح هوایی بخش سوم)

سوانح هوایی از تلخ ترین رویدادها به شمار می روند که توجه طیف وسیعی از جامعه را به خود جلب می کنند. فارغ از آثار تکان دهنده اجتماعی این سوانح، درس آموخته های فنی و عملیاتی از آنها به عنوان عاملی تعیین کننده و مبنایی استوار برای بهبود مستمر نظام کیفی حاکم بر صنعت حمل و نقل هوایی و افزایش ایمنی پرواز به شمار می رود. در این مجموعه مقالات به زبانی ساده مهمترین سوانح هوایی تاریخ پرواز را مرور می کنیم که نقص عملکرد یا بروز اشکال فنی در موتور هواپیما به عنوان یکی از عوامل موثر در سانحه شناخته شده باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که هرگز نمی توان تنها یک عامل را به عنوان علت اصلی بروز سانحه هوایی معرفی کرد بلکه زنجیره ی وقایع و عوامل مختلف منجر به بروز سانحه می شود.

آنتونوف -124-100

یک فروند هواپیمای آنتونوف -۱۲۴-۱۰۰ نیروی هوایی ارتش روسیه لحظاتی پس از برخاستن از فرودگاه ایرکوتسک دچار سانحه شد. این هواپیما که قصد پرواز به سوی فرودگاه ولادی وستوک روسیه را داشت در مرحله اوج گیری اولیه سقوط کرد و در فاصله ۱۶۰۰ متری جنوب شرقی فرودگاه مبدا در یک منطقه مسکونی با زمین برخورد کرد. این هواپیمای ترابری که مالکیت آن در اختیار نیروی هوایی روسیه بود توسط شرکت حمل و نقل هوایی کارگوترانس اجاره شده بود تا دو فروند جنگنده روسی سوخو-۲۷ را به ویتنام برساند. فرودگاه مقصد در شهر کام راهن بی ویتنام واقع بود و هواپیمای آنتونوف- ۱۲۴ قرار بود توقف کوتاهی نیز در ولادی وستوک داشته باشد. تنها سه ثانیه پس از برخاستن از باند شماره ۱۴ فرودگاه ایرکوتسک و در حالیکه هواپیما ۵ متر از سطح باند فاصله گرفته بود موتور شماره ۳ در اثر واماندگی پره های کمپرسور دچار نقص فنی شد.

واماندگی پره های کمپرسور

 ادامه پرواز با زاویه حمله زیاد منجر شد موتورهای شماره ۱ و ۲ نیز دچار واماندگی شوند. نهایتا در ارتفاع پروازی ۶۶ متری از سطح زمین هواپیما در مسیر سقوط قرار گرفت و در اثر برخورد با ساختمان های مسکونی در نزدیکی فرودگاه ۴۵ نفر از اهالی محل کشته شدند. در این سانحه همچنین همه ۲۲ سرنشین هواپیما جان سپردند.

واماندگی پره های کمپرسور

هواپیمای آنتونوف- ۱۲۴ مذکور تا پیش از این سانحه ۱۰۳۴ ساعت پروازی در کارنامه خود داشت. این هواپیما اولین پروازش را در سال ۱۹۸۶ انجام داد. این رویداد سی و چهارمین سانحه هوایی مهم در تاریخ هوانوردی روسیه محسوب می شود.

کشور سازنده: شوروی سابق (اوکراین)

شرکت سازنده: آنتونوف

نوع: ترابری

تعداد و نوع موتور: ۴ موتور توربوفن

حداکثر وزن برخاست: ۴۰۵۰۰۰ کیلوگرم

تاریخ اولین پرواز: ۱۹۸۲

تعداد کل فروندهای تولیدی: ۵۵

تاریخ اولین سانحه عمده: ۱۳ اکتبر ۱۹۹۲

تعداد کل سوانح عمده: ۴

تعداد کل تلفات سوانح عمده:۹۷نفر

وضعیت فعلی:عملیاتی (توقف تولید)

 

منبع:

نوید مقصودی، مهمترین سوانح هوایی ایران و جهان کنکاش در علل وقوع و درس های آموخته، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین،۱۳۹۴

فاجعه در سائوپائلو کابوس برای فوکر ۱۰۰ (سوانح هوایی بخش اول)

نقص فنی موتور؛ فاجعه در کانو (سوانح هوایی بخش دوم)

واماندگی مرگ بار موتور پرواز ۷۴۲۵ (سوانح هوایی بخش چهارم)

برخورد مرگبار جمبوجت با ساختمان مسکونی در آمستردام (سوانح هوایی بخش پنجم)

خطای هواپیمایی کشوری کامرون در بررسی سانحه ۱۹۹۵ (سوانح هوایی بخش ششم)

خطای تعمیر در آمریکا، از کار افتادن موتور در نیجریه (سوانح هوایی بخش هفتم)

نقص فنی مرگبار استارتر موتور توپولوف ۱۵۴ شرکت بایکال (سوانح هوایی بخش هشتم)

اشتباه در تعمیر محفظه احتراق و آتش سوزی بوئینگ ۷۳۷ انگلیس روی باند (بخش نهم)

نقص موتور و غفلت خلبان پایانی تلخ برای یک پرواز بین قاره ای در آستانه سفر (سانحه هوایی بخش دهم)

به کار افتادن بی موقع معکوس کننده رانش و سقوط مرگبار در ساحل آتلانتیک (سوانح هوایی بخش یازدهم)

نقص مرگبار در سامانه کنترل سوخت موتور توربوفن جی‌تی ۱۵دی (سوانح هوایی بخش دوازدهم)

نقص در کمپرسور پرفشار موتور و سقوط مرگبار دی‌ سی – ۹ (سوانح هوایی بخش سیزدهم)

سقوط بی ۷۳۷ بریتیش میدلند در اثر کنده شدن پره فن موتور (سوانح هوایی بخش چهاردهم)

سانحه آخرین یکشنبه ماه اوت (سوانح هوایی بخش پانزدهم)

سهل انگاری در مرکز تعمیر، آتش سوزی در پرواز (سوانح هوایی بخش شانزدهم)

مهره دردسرساز در موتور! (سوانح هوایی بخش هفدهم)

معکوس‌کننده رانش موتور، قاتل توپولوف۲۰۴ روسی (سوانح هوایی بخش هجدهم)

خستگی سازه دیسک کمپرسور؛ سقوط مرگبار در کراچی (سوانح هوایی بخش نوزدهم)

آتش‌گرفتن موتور ترنت برفراز اقیانوس اطلس (سوانح هوایی بخش بیستم)

وامانده در هوا! (سوانح هوایی بخش بیستم و یکم)

خستگی هواپیمای جوان! (سوانح هوایی بخش بیستم و دوم)

حفره‌ای در موتور هواپیمای باربری (سوانح هوایی بخش بیستم و سوم)

دیدگاه بگذارید

avatar
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی