سیام

طراحی و چاپ سه بعدی قطعات توربین گاز توسط سیام

متخصصان بخش دینامیک و سازه‌های هوایی موسسه مرکزی موتورهای هوایی روسیه موسوم به سیام، راه‌حلی مهندسی در جهت بهبود مشخصه‌های فنی توربین گازهای هوایی ارائه داده‌اند. در این راه‌حل، نه تنها دیسک‌های توخالی برای بخش پر‌فشار توربین (با هدف کاهش جرم) طراحی می‌شوند، بلکه آلیاژهای پودر نیکل بومی تهیه‌شده در روسیه با استفاده از فناوری تولید افزایشی نیز بکار گرفته می‌شوند.

در این روش، از بهینه‌سازی هندسی برای ساخت دیسک‌های مبتنی بر پودر آلیاژی استفاده می‌شود. سازه تشکیل‌دهنده دیسک توخالی متشکل از دور دیسک (ریم)، هاب و سطوح میانی به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که جرم قطعه تولیدی به حداقل میزان ممکن برسد و در عین حال، استحکام سازه‌ای قطعه نیز تضمین شود. متخصصان سیام ادعا می‌کنند که برای ساخت دیسک‌های توخالی، از روش‌های متنوعی می‌توانند استفاده کنند که پیش از این بارها در نمونه عملیاتی توربین‌های گاز عملکرد قابل‌اطمینانی داشته‌اند.

یکی از این روش‌ها، متالورژی پودر لیزری است که مبتنی بر ذوب کنترل‌شده پودر آلیاژی در حضور تابش لیزری می‌باشد. ماده حاصل‌شده پس از فرآیند کریستال شدن، دارای دانه‌بندی بسیار مناسب بوده و خواص مکانیکی قابل‌اطمینانی خواهد داشت. متخصصان این بخش موسسه سیام که به احترام بارانوف به همین نام شناخته می‌شود، در حال بررسی ساخت دیسک‌های توخالی با استفاده از روش متالورژی پودر لیزری هستند و در این راستا، نمونه‌های مختلفی را برای ارزیابی خواص مکانیکی قطعات ساخته‌شده با فناوری تولید افزایشی مبتنی بر آلیاژ نیکل مورد ارزیابی قرار می‌دهند. نتایج این آزمایش‌ها، برای ارزیابی مقاومت استاتیکی و دوام سازه در سیکل‌های کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نهایت، به سازندگان توربین‌های گاز کمک می‌کند تا روش‌های طراحی خود را با دقت بیشتر توسعه دهند.

منبع:

CIAM

 

*تلاش روس‌ها برای توسعه موتور هیبریدی هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها