پانسوا

معرفی پروژه راه‌اندازی نیروگاه حرارتی جدید صربستان در پانسوا

دولت صربستان، پروژه ساخت و راه‌اندازی یک نیروگاه سیکل ترکیبی حرارتی جدید را در منطقه پانسوا آغاز کرده‌است. این پروژه، بزرگترین پروژه صربستان در حوزه انرژی در دو دهه اخیر به شمار می‌رود و اولین نیروگاه سیکل ترکیبی این کشور خواهد بود. قرار است نیروگاه پانسوا بطور همزمان ۲۰۸ مگاوات ظرفیت نصب‌شده الکتریکی و ۱۲۱ گیگاکالری ظرفیت نصب‌شده حرارتی داشته باشد. بودجه لازم برای ساخت و راه‌اندازی این نیروگاه، حدود ۱۸۰ میلیون یورو برآورد شده که بخش عمده آن توسط گروه هلدینگ انرژی گازپروم از مجموعه‌های وابسته به شرکت دولتی معظم روسیه گازپروم تامین می‌شود.

کلنگ ساخت نیروگاه پانسوا در ماه مارس ۲۰۱۹ به زمین زده شده و انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۰ تکمیل شود. یک شرکت محلی، مسئولیت اجرای فعالیت‌های عمرانی نیروگاه را بر عهده دارد و هلدینگ گازپروم و شرکت اِن‌آی‌اِس نووی ساد به ترتیب با ۵۱ درصد و ۴۹ درصد مالکان اصلی پروژه به شمار می‌روند. نیروگاه حرارتی پانسوا در یک منطقه صنعتی در صربستان در نزدیکی پالایشگاه پانسوا راه‌اندازی می‌شود که تحت مالکیت شرکت نووی ساد قرار دارد.

هلدینگ گازپروم

انتظار می‌رود این نیروگاه بطور سالانه ۳۳۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به‌عنوان سوخت مصرف کند و در هر سال ۱۴۰۰ گیگاوات ساعت برق و ۱.۱ میلیون تن بخار در اختیار کاربران قرار دهد. انرژی حرارتی حاصل از بخار تولیدی این نیروگاه توسط اِن‌آی‌اِس و صنایع پتروشیمی منطقه پانسوا مورداستفاده قرار می‌گیرد. نزدیک به ۳۵ درصد از برق تولیدی این نیروگاه، توسط خود آن و مجموعه صنعتی اطراف مصرف شده و ۶۵ درصد دیگر، در شبکه سراسری برق صربستان توزیع خواهد شد. نیروگاه پانسوا به دو واحد توربین گاز ای‌ئی۶۴. ۳ای محصول شرکت آنسالدو انرجیا و ژنراتورهای دبلیو‌‌وای۱۸زد مجهز می‌شود.

از دیگر تجهیزات اصلی نیروگاه پانسوا، می‌توان به دو بویلر بخار چینی و یک توربین بخار محصول شرکت شانگهای توربین اشاره کرد. ماشین ای‌ئی۶۴. ۳ای با توان خروجی۸۰ مگاوات در صورت قرارگیری در یک نیروگاه سیکل ترکیبی ضمن تولید ۱۲۰ مگاوات توان، به بهره‌وری ۵۵.۷ درصد نیز دست می‌یابد. این ماشین، از یک توربین محوری ۴ مرحله‌ای و یک روتور تک‌محوری به همراه کمپرسور ۱۵ ردیفی تشکیل شده‌است. شرکت آنسالدو مدعی است برای بهینه‌سازی خنک‌کاری در این توربین گاز، از جدیدترین دستاوردهای خود در پوشش‌دهی قطعات دوار استفاده کرده‌است.

در اکتبر ۲۰۱۷، صربستان گروه چینی شانگهای الکتریک را بعنوان پیمانکار کلید در دست پروژه راه‌اندازی نیروگاه حرارتی پانسوا انتخاب کرد. در قالب این پروژه، شرکت چینی شانگهای الکتریک مسئولیت طراحی، تامین تجهیزات و راه‌اندازی نیروگاه را بر عهده دارد. آنسالدو انرجیا پیمانکار دست دوم این پروژه به شمار می‌رود و در مارس ۲۰۱۸، قراردادی با شانگهای الکتریک به ارزش ۴۰ میلیون یورو برای تامین ۲ واحد توربین گاز ای‌ئی۶۴. ۳ای  و ژنراتور دبلیو‌‌وای۱۸زد به امضا رساند.

 

منبع:

Power Technology

 

*نصب دو واحد توربین گاز آنسالدو در صربستان

*توسعه کسب و کار شرکت آلمانی ام‌تی‌یو در صربستان

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها