اولین توربین گاز نصب شده در آمریکا

معرفی اولین توربین گاز نصب‌شده در آمریکا

در تابستان سال ۱۹۴۹، شرکت جنرال الکتریک یک توربین گاز ۳.۵ مگاواتی را به شرکت گاز و برق اوکلاهاما تحویل داد تا در ایستگاه بل آیل نصب کند. این توربین نخستین توربین گاز ویژه تولید توان نصب‌شده در خاک آمریکا به شمار می‌رود. عملکرد مطلوب این ماشین در آن زمان، توجه شرکت‌های برق در آمریکا را به خود جلب کرد و در فاصله بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۶، بیش از ۱۴۰۰ واحد از این توربین گاز ۳.۵ مگاواتی در نقاط مختلف آمریکا نصب و راه‌اندازی شد.

مجموع توان تولیدی این خانواده از توربین‌های گاز اولیه جی‌ئی به ۴۵ میلیون کیلووات، معادل ۹ درصد کل برق تولیدی آمریکا در آن زمان می‌رسید. ریشه اولیه توربین گاز بل آیل به سال‌های پیش از جنگ جهانی دوم بر می‌گردد که شرکت جی‌ئی توسعه یک موتور توربین برای لوکوموتیو را آغاز کرده بود. با شعله‌ور شدن آتش جنگ جهانی دوم و نیاز مبرم به تولید موتورهای هوایی این پروژه، جی‌ئی کنار گذاشته شد.

اولین توربین گاز

نهایتاً در سال ۱۹۴۹ که جی‌ئی مجدداً پروژه ساخت موتور لوکوموتیو را دنبال می‌کرد، فرصت مناسب برای عرضه نمونه‌ای از این ماشین به شهرداری اوکلاهاما پیش آمد. تا نوامبر ۱۹۵۳، توربین بل آیل بیش از ۳۰ هزار ساعت کارکرد عملیاتی بدون نقص را پشت سر گذاشته بود. در سال ۱۹۵۲، یک واحد دیگر از این توربین در ایستگاه تولید برق بل آیل نصب شد که در کنار ماشین اول به مدت ۳۱ سال به خدمت عملیاتی خود ادامه دادند.

نیروگاه بل آیل در سال ۱۹۸۰ تعطیل و جمع‌آوری شد. در آن زمان، این توربین تاریخ‌ساز به تأسیسات شرکت جی‌ئی در محل تولید آن منتقل شد و به عنوان یادگار در آنجا نگهداری می‌شود. انجمن مهندسان مکانیک آمریکا در سال ۱۹۸۴ محل نگهداری این توربین گاز را به‌عنوان یک مکان تاریخی مهندسی این کشور به طور رسمی ثبت کرد. تاکنون بیش از ۲۵۰ مکان در خاک آمریکا به عنوان میراث تاریخ مهندسی مکانیک این کشور توسط اِی‌اِس‌اِم‌ئی به ثبت رسیده‌است.

 

منبع:

ASME

 

*آمار توربین‌های گاز نصب‌شده اولیه در آمریکا

دیدگاه بگذارید

avatar
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی