کوزنتسف

مرور کارنامه شرکت کوزنتسف در حوزه توربین گاز

در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی، شرکت کوزنتسف بر اساس موتور هوایی اِن‌کی-۱۲، دو توربین گاز صنعتی با نام‌های اِن‌کی-۱۲اِس‌تی و اِن‌کی ۱۶- اِس‌تی هر کدام به ترتیب با توان خروجی ۶.۳ مگاوات و ۱۶ مگاوات را تولید و عرضه کرد. ماشین اِن‌کی-۱۲اِس‌تی، اولین توربین گاز صنعتی شوروی به شمار می‌رود که از روی یک موتور هوایی مشتق شده‌است. بیش از ۱.۳ واحدهای پمپاژ خطوط انتقال گاز در روسیه و کشورهای استقلال‌یافته از شوروی سابق به ماشین‌های خانواده اِن‌کی مجهز می‌باشند.

موتور هوایی ان‌کی-12

سبد محصولات کوزنتسف در این حوزه شامل توربین‌های گاز کوچک با توان خروجی ۶.۳ تا ۲۵ مگاوات است که عمدتاً در صنایع نفت و گاز در خاک روسیه، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان به کار رفته‌اند. شرکت کوزنتسف در حال حاضر، بخشی از اتحادیه موتورسازان روسیه یوسی‌ئی می‌باشد که خود وابسته به هلدینگ بزرگ روستک است. توربین ماشین اِن‌کی-۱۲ از ۴ طبقه تشکیل شده که سه طبقه آن کمپرسور را می‌چرخانند و طبقه چهارم به صورت یک توربین آزاد، یک شفت مستقل را به حرکت در می‌آورد.

موتور هوایی ان‌کی-12

در مجموع تا سال ۲۰۱۸، بیش از ۲ هزار واحد از ماشین‌های صنعتی خانواده اِن‌کی توسط کوزنتسف تولید و عرضه شد. در سال ۱۹۹۶، شرکت کوزنتسف بنابر درخواست گازپروم، دو نمونه ارتقاءیافته از ماشین‌های خود را توسعه داد. بر این اساس، توربین گاز اِن‌کی۳۶-اِس‌تی با ظرفیت ۲۵ مگاوات و بهره‌وری ۳۶ درصد و ماشین اِن‌کی۳۸اِس‌تی با ظرفیت ۱۶ مگاوات و بهره‌وری ۳۸ درصد به گاز پروم تحویل داده شد. توربین‌های گاز خانواده اِن‌کی در حال حاضر در بیش از ۷۲۰ ایستگاه پمپاژ انتقال گاز متعلق به شرکت گاز پروم عملیاتی می‌باشند.

موتور هوایی ان‌کی-12

در سال ۲۰۰۶ بنابر درخواست راه‌آهن کشور روسیه شرکت کوزنتسف نمونه‌ای از توربین گاز اِن‌کی را به عنوان موتور محرک لوکوموتیو به بازار معرفی کرد. این موتور کارآمد با توان ۸ هزار و ۳۰۰ کیلو وات می‌تواند لوکوموتیو حامل خود را تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت شتاب دهد.

منبع:

RUSSIAN BLOGGER

 

*مرور کارنامه شرکت کوزنتسف در حوزه توربین گاز

*اولین توربین‌های گاز صنعتی کوچک روسیه مبتنی بر موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها