جنرال الکتریک

نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش ششم)

۱۹۹۰آغاز عرضه ماشین‌های کلاس اِف

اولین توربین گاز کلاس‌ اِف جی‌ئی، از نوع ۷اِف با توان خروجی ۱۴۷ مگاوات و دمای ورودی توربین ۱۲۶۰ درجه سانتیگراد در تاریخ ۶ ژوئن ۱۹۹۰، در نیروگاه چسترفیلد در ایالات ویرجینیای آمریکا آغاز بکار کرد. این نمونه اولیه، برای ارزیابی میدانی نسل جدید ماشین‌های کلاس‌ اِف، در پیکربندی سیکل ساده بکار گرفته‌‌ شد و استفاده از این مدل در نیروگاه سیکل ترکیبی، از سال ۱۹۹۲ کلید خورد.

بنابر گزارش‌های منتشرشده، در آن زمان توربین گاز نصب‌شده در چسترفیلد، در حالت سیکل ساده با توان ۱۵۰ مگاوات و بهره‌وری ۳۴.۵ کار می‌کرد، در حالی‌که در پیکربندی سیکل ترکیبی توان آن به ۲۱۴ مگاوات و بهره‌وری به ۴۵.۲ افزایش می‌یافت. برخی از صاحب‌نظران حوزه انرژی، نصب اولین ماشین کلاس‌ اِف جی‌ئی نیروگاه‌های چسترفیلد را آغاز عصر طلایی توربین‌های گازی قلمداد می‌کنند که این روند تا سال ۲۰۱۵ تداوم داشته‌است.

توربین گاز کلاس‌اِف

کارشناسان امر، پختگی فناورانه ماشین‌های کلاس‌ اِف را موردتاکید قرارداده و تأمین توان با بهره‌وری بالا و قابلیت‌اطمینان قابل‌قبول و در عین حال، کنار آمدن با الزامات سختگیرانه زیست‌محیطی را نشان از کارایی بالای این توربین‌های گازی می‌دانند. جی‌ئی ادعا می‌کند که طراحی ماشین‌های کلاس‌ اِف را از دهه‌ ۱۹۸۰ آغاز کرده و تحقق صنعتی فناوری کلاس‌ اِف را مرهون دستیابی خود به توانمندی‌های کلیدی و جهش فناورانه، در رویارویی با دمای بالای گاز ورودی به توربین، به‌کارگیری روش‌های موثر خنک‌کاری و دانش کافی از عملکرد آیروترمال توربین‌های گازی پرقدرت (با ظرفیت بالا) می‌داند.

توربین گاز کلاس‌اِف

از زمان عرضه ماشین ‌اِم‌اِس۷۰۰۱اِف در سال ۱۹۸۷ که طراحی آن مبتنی بر نیاز بازار به بهره‌وری بالاتر و کاهش آلایندگی و پایین‌آوردن قیمت برق تولیدی نهایی انجام شده‌ بود، فناوری توربین‌های گاز جی‌ئی تا به امروز، روندهای مختلفی را طی‌ کرده و در نهایت، منجر به عرضه راه‌حل‌های متنوع با طیف گسترده‌ای از توان خروجی شده‌است. خانواده ماشین‌های کلاس‌ اِف جی‌ئی گسترش‌ یافت و نمونه‌های مختلف شامل ۶اِف و ۹اِف نیز به بازار عرضه شد. در مجموع بیش از ۱۵۰۰ واحد توربین گاز کلاس‌ اِف جی‌ئی در نقاط مختلف دنیا نصب و راه اندازی‌شده و از آنها برای تولید توان، تولید همزمان برق و حرارت و همچنین تأمین نیروی مکانیکی با کاربرد در صنایع ذوب و فرآوری فلزات، پالایشگاها و صنایع غذایی استفاده شده‌است.

 

منبع:

Powermag

 

*نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش نهم)

*نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش دهم)

*نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش یازدهم)

*نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش دوازدهم)

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها