شرکت جنرال الکتریک

نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش هفتم)

۱۹۹۱– تجاری‌سازی سامانه احتراق دی‌اِل‌اِن

شرکت جی‌ئی که توسعه و آزمایش سامانه احتراق با آلایندگی اکسید نیتروژن پایین را از دهه ۱۹۷۰ آغاز کرده بود، در این سال اولین نمونه عملیاتی تجاری محفظه احتراق دی‌اِل‌اِن خود را برای توربین‌های گاز به بازار عرضه کرد. نتایج بیش از یک دهه پژوهش و توسعه جی‌ئی، منجر به ارائه راه‌حل دی‌اِل‌اِن-۱ برای توربین‌های کلاس ئی و راه‌حل‌های دی‌اِل‌اِن-۲ برای ماشین کلاس اف شد. جی‌ئی نمونه دی‌اِل‌اِن-۲ برای توربین‌های گاز کلاس اچ را نیز بکار می‌گیرد. در سال ۲۰۱۵، شرکت جی‌ئی نمونه جدیدی از محفظه احتراق خود موسوم به دی‌اِل‌اِن-۶.۲+ را برای توربین‌های گاز جدید مدل ۷اف معرفی کرد.

نقاط عطف توربین‌های گازی

۱۹۹۲– عرضه اولین ماشین ۹اف

یک واحد توربین گاز ۱۵۹ مگاواتی مدل ۷اف، با دمای ورودی توربین ۱۲۸۷ درجه سانتیگراد در نیروگاه چسترفیلد ویرجینیا آغاز بکار کرد و تقریبا همزمان با آن، اولین ماشین ۹اف شرکت جی‌ئی به صورت سیکل ساده در نیروگاه ئی‌دی‌اِف در شمال پاریس مورد بهره‌برداری قرار گرفت. جی‌ئی توسعه این توربین گاز ۲۱۲ مگاواتی را بطور مشترک با شرکت آلستوم انجام داد.

ماشین 9اف

۱۹۹۲– معرفی توربین گاز جی‌تی۱۳ئی۲

شرکت ای‌بی‌بی توربین گاز ۱۶۶ مگاواتی جی‌تی۱۳ئی۲ را به بازار عرضه کرد. این ماشین در مقایسه با ماشین جی‌تی۱۳ئی، دمای ورودی توربین بالاتر از معادل ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد داشته و نسبت فشار کمپرسور آن ۱۵ به یک می‌باشد، در حالی‌که این نسبت در ماشین جی‌تی۱۳ئی ۱۳.۹ به یک است. بنابر ادعای شرکت جی‌ئی، نمونه‌های روزآمد جی‌تی۱۳ئی۲ در سال ۲۰۱۷ با توان خروجی ۲۱۰ مگاوات و بهره‌وری سیکل ساده ۳۸ درصد و بهره‌وری سیکل ترکیبی ۵۵ درصد وارد چرخه عملیاتی شدند.

جی‌تی13ئی2

منبع:

POWERMAG

 

 

نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش نهم)

نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش دهم)

نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش یازدهم)

نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش دوازدهم)

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها