توربین‌های گازی

نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش پنجم)

۱۹۸۵نقطه عطف در تولید همزمان

جی‌ئی، دو واحد توربین گاز آیرودراتیو اِل‌اِم۲۵۰۰ را به همراه یک توربین بخار و یک ژنراتور در پیکربندی تک‌شفت، برای تولید همزمان برق و حرارت در نیروگاهی در هلند نصب کرد. این پیکربندی به گونه‌ای طراحی شده تا با بکارگیری توربین‌های گازی اِل‌اِم۲۵۰۰ در پروژه‌ها، با بهره اقتصادی بالا بخشی از سرمایه‌گذاری هنگفت برای توسعه این ماشین جبران شود. جی‌ئی از این پروژه به‌عنوان اولین تجربه در راه‌اندازی یک نیروگاه سیکل ترکیبی توربین گازی و توربین بخار یاد می‌کند. آزمایش‌های عملکردی روی پیکربندی جدید جی‌ئی در حالت بار کامل عملیاتی، دستیابی به بهره‌وری ۵۰ درصد را نشان می‌دهد.

توربین گاز آیرودراتیو اِل‌اِم2500 توربین گاز آیرودراتیو اِل‌اِم2500

۱۹۸۷عرضه اولین توربین گاز جی‌تی۱۳ئی

اولین ماشین جی‌تی۱۳ئی با توان خروجی ۱۴۷.۹ مگاوات، در نیروگاه هِموِگ متعلق به شرکت هلندی یواِن‌اِی در خاک این کشور نصب و راه‌اندازی شد. این توربین گاز توسط شرکت ای‌بی‌بی توسعه داده شده بود. بعدها ای‌بی‌بی توسط آلستوم خریداری شد و با ادغام آلستوم در جنرال الکتریک، تاریخچه این شرکت به تالار افتخارات جی‌ئی افزوده شد. بیش از ۲۷ واحد از این توربین گاز، تولید و عرضه شد. اما فشارهای ناشی از رعایت استانداردهای زیست‌محیطی، شرکت سازنده جی‌تی۱۳ئی را مجبور کرد تا با بهسازی نمونه پایه، سطح آلایندگی ترکیبات ناکس را به کمتر از ۲۵ پی‌پی‌ام برساند. در سال ۱۹۹۱، نمونه جی‌تی۱۳ئی۲ به بازار معرفی شد که از یک محفظه احتراق سیلویی بهره می‌گرفتند.

 جی‌تی13ئی2

۱۹۸۸عرضه ماشین ال‌ام ۶۰۰۰

جنرال الکتریک ناوگان ماشین‌های اِل‌اِم خود را با معرفی توربین گاز اِل‌اِم۶۰۰۰ گسترش داد. این توربین گاز صنعتی با الهام از موتور توربوفن سی‌اِف۶-۸۰سی۲ با گذردهی بالا توسعه یافته‌است. این توربین گاز دو محوره در شرایط محیطی استاندارد و پیکربندی سیکل ساده، دارای ظرفیت تولید توان تا ۳۶.۶ مگاوات با بهره‌وری ۴۱.۹ درصد است.

توربین گاز اِل‌اِم6000

منبع:

Powermag

 

*نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش نهم)

*نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش دهم)

*نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش یازدهم)

*نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش دوازدهم)

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها