ساناد

مروری بر ظرفیت‌های شرکت اماراتی ساناد در زمینه تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی

امارات متحده عربی با افتخار از ظرفیت و توانمندی خود در حوزه تعمیر، نگهداری و بازسازی بدنه و موتور هواپیمای مسافربری در قالب شرکت ساناد یاد می‌کند. نخستین تلاش در این زمینه با تاسیس شرکت جَمکو در اواخر ۱۹۸۰ آغاز شد و پس از آن، این تشکیلات با نام آدات به کار خود ادامه داد. روند توسعه و تکامل فعالیت این شرکت تا سال ۲۰۱۹ ادامه داشت و شرکت ساناد در بهار سال جاری میلادی در حاشیه نمایشگاه هوایی پاریس ۲۰۱۹، مجوز لازم برای فعالیت به عنوان یک مرکز مستقل تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی ترنت۷۰۰ نصب‌شده روی جت مسافربری ای۳۳۰ را دریافت کرد. در این جُستار، توانمندی این شرکت در حوزه تعمیر، نگهداری و بازسازی موتورهای هوایی مورد توجه قرار گرفته‌است.

شرکت ساناد در سال ۲۰۱۳ کار بر روی موتورهای ترنت۷۰۰ را با تمرکز بر ناوگان ای۳۳۰ شرکت هواپیمایی اتحاد آغاز کرد. از آن زمان تاکنون ظرفیت بازسازی این موتورها در ساناد از ۲۲ واحد در سال به ۷۵ واحد در سال افزایش یافته‌است. تا بهار سال جاری میلادی، بیش از ۹۰ واحد موتور ترنت ۷۰۰ توسط ساناد تعمیر شده‌است و انتظار می‌رود این آمار در قالب قرارداد ۹ ساله اخیرِ ساناد به ۶۰۰ واحد افزایش یابد. موتور توربوفن وی۲۵۰۰، محصول شرکت آی‌ای‌ئی که نیروی پیشران بیش از نیمی از ناوگان عملیاتی هواپیماهای خانواده ای۳۲۰ را تامین می‌کند، به طور ویژه در دستور کار شرکت ساناد قرار دارد.

در نمایشگاه هوایی پاریس ۲۰۱۹، ساناد دو شرکت جدید را به فهرست مشتریان خود برای موتور وی۲۵۰۰ افزود. بر این اساس، شرکت روسی نوردویند ۱۴ واحد موتور وی۲۵۰۰ خود را برای بازسازی تا سال ۲۰۲۲ به ابوظبی ارسال می‌کند. همچنین ساناد با شرکت بی‌اچ ‌ایر بلغارستان برای بازسازی ۵ واحد موتور وی۲۵۰۰ این شرکت به توافق رسید. ساناد مدعی است از زمان جدا شدن از گروه آدات تاکنون بیش از ۳۰۰ واحد موتور وی۲۵۰۰ را بازسازی کرده و ظرفیت خود را برای ارائه خدمات در این زمینه به میزان ۲۰ درصد در سال افزایش داده‌است.

یکی دیگر از موتورهای مورد توجه ساناد، جی‌ئی نِکس محصول شرکت جی‌ئی است که روی هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینر نصب شده‌است. مدیران ارشد ساناد معتقدند، تعمیر، نگهداری و پشتیبانی عملیاتی از موتورهای هوایی، بخش بزرگی از بازار آینده هوانوردی جهان را به خود اختصاص می‌دهد. از این رو ممکن است تولیدکنندگان موتورهای هوایی خود نیز به طور مستقیم علاقمند به ورود به این حوزه باشند. با توجه به این تحلیل‌ها، شرکت بزرگ المبادله که مالک اصلی ساناد به شمار می‌رود، توجه ویژه‌ای به افزایش ظرفیت و تقویت توانمندی ساناد برای بقا در بازار شدیدا رقابتی تعمیر، نگهداری و بازسازی موتورهای هوایی در سال‌های پیشرو دارد.

* برای آشنایی بیشتر با تاریخچه شرکت ساناد به بخش اینفوگرافیک توربینا مراجعه فرمایید.

منبع:

Flight International – Dubai Airshow Issue –

دیدگاه بگذارید

avatar
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی