توسعه توربین‌های گازی

طرح وزارت انرژی روسیه برای توسعه توربین‌های گازی

دولت روسیه در راستای برنامه مفصل به‌روزرسانی زیرساخت‌ها و ظرفیت صنعتی توسعه و پشتیبانی از توربین‌های گازی، قصد دارد در فاصله زمانی بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۸، چندین پروژه ساخت و راه‌اندازی توربین‌های گازی متوسط و پرقدرت انجام‌شده توسط شرکت‌های داخلی را به صورت آزمایشی مورد بهره‌برداری قرار دهد. وزارت انرژی این کشور، به طور خاص طرحی را به دولت فدراتیو روسیه ارائه کرده که در قالب این برنامه، ۱.۵۹ گیگاوات ظرفیت در بخش اروپایی روسیه و منطقه اورال و بیش از ۴۱۰ مگاوات در منطقه سیبری نصب و راه‌اندازی خواهد شد. ارزش مالی این بازار بیش از ۱۴۵ میلیارد روبل برآورد شده‌است. البته برای نصب و راه‌اندازی واحدهای آزمایشی مذکور، فرجه‌ای سه ساله در نظر گرفته شده و جرایم تاخیر پیمانکاران کمتر از مقادیر متعارف اعمال خواهد شد.

بنابر پیشنهاد وزارت انرژی روسیه، مناقصه برای ساخت ۲ گیگاوات از این برنامه مبتنی بر استفاده از توربین‌های گاز توسعه‌یافته توسط شرکت‌های داخلی که این وزارت با نام توربین‌های آزمایشی از آن یاد می‌کند، در چند محدوده توان خروجی شامل ۶۵ مگاوات برای ماشین‌های متوسط و ۱۰۰ مگاوات برای ماشین‌های بزرگ به‌طور ویژه و جداگانه برگزار خواهد شد. مصوبه وزارت انرژی روسیه در مورد این برنامه در تاریخ ۶ دسامبر به طور رسمی منتشر شد و بر این اساس، از تاریخ اول آوریل ۲۰۲۰، مراحل اجرایی این برنامه بزرگ کلید خواهد خورد. دولت روسیه این برنامه را با هدف تقویت توان داخلی در حوزه تولید و عرضه توربین‌های بزرگ و متوسط دنبال می‌کند.

شرکت آلمانی زیمنس و شرکت آمریکایی جنرال‌ الکتریک، به‌عنوان دو بازیگر اصلی صنعت نیروگاهی جهان پیش از این علاقمندی خود برای حضور در پروژه‌های مختلف دولت روسیه اعلام کرده‌اند و بی‌شک نگاهی ویژه به برنامه وزارت انرژی نیز خواهند داشت. از طرف دیگر، کنسرسیومی متشکل از روستک، اینتررائو و روسنانو کار بر روی نمونه بومی موسوم به جی‌تی‌دی۱۱۰اِم را با سرعت پیش می‌برند. بر اساس طرح پیشنهادی وزارت انرژی روسیه، ۵۶۰ مگاوات از این ظرفیت در سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ در منطقه اروپایی روسیه و ناحیه اورال راه‌اندازی می‌شود و ۴۷۰ مگاوات دیگر، در سال ۲۰۲۸ به بهره‌برداری می‌رسد. در مورد پروژه‌های تعریف‌شده برای منطقه سیبری، ۱۴۰ مگاوات در سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ و ۱۳۰ مگاوات در سال ۲۰۲۸ به بهره‌برداری می‌رسد.

براساس پیش‌بینی وزارت انرژی روسیه، هزینه سرمایه‌ای برای اجرای پروژه توسعه توربین‌های گازی به ازای هر کیلووات معادل ۳۶ هزار روبل می‌باشد. بر این اساس، بار مالی مرتبط با وزارت انرژی در فاصله زمانی بین سال‌های ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۵، مرتبط با نیروگاه‌های جدید راه‌اندازی‌شده از مرز ۹۴ میلیارد روبل تجاوز خواهد کرد. بنابر گزارش‌های منتشر شده، رقبای اصلی در این پروژه بزرگ شامل پاور ماشین، کنسرسیومی با هدایت روستک و مجموعه اینتررائو و جی‌ئی به طور مشترک هستند. وزارت انرژی روسیه، با هدف حمایت از شرکت‌های داخلی تمهیدات ویژه‌ای را در این برنامه اندیشیده است که شامل مهلت سه ساله برای نصب توربین‌های گاز جدید توسعه‌یافته توسط شرکت‌های داخلی و همچنین ساز و کار متفاوت برای محاسبه جرائم تاخیر در انجام پروژه‌ها می‌باشد.

 

منبع:

Kommersant

 

*تجهیز شرکت‌های روسی برای تثبیت تولید بومی توربین گازی

*دو راهی دولت روسیه بر سر ترغیب تولید بومی یا تشویق مشارکت خارجی 

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها