توربین گاز هوایی کوچک روسی

آزمایش توربین گاز هوایی کوچک روسی مبتنی بر چاپ سه بعدی

خبرگزاری ریانواستی روسیه به نقل از بنیاد پژوهش‌های پیشرفته این کشور اعلام کرد دفتر طراحی سیمونوف در کازان با موفقیت اولین موتور توربین گاز هوایی کوچک خود که با روش چاپ سه‌بعدی تولید شده را مورد آزمایش قرار داده‌است. در این آزمایش، موتور مذکور با نیروی پیشران ۱۵۰ کیلوگرم، مشخصه‌های عملکردی خود را به اثبات رساند. این موتور با روش چاپ سه‌بعدی مبتنی بر تابش لیزر لایه به لایه با استفاده از پودر فلزی مقاوم در برابر حرارت و آلیاژهای آلومینیوم تولید شده‌است.

مواد اولیه لازم برای ساخت این موتور بطور کامل از منابع داخلی روسیه تامین شده‌است. انتظار می‌رود تا فوریه ۲۰۲۰، اولین آزمایش پروازی این موتور نیز انجام شود. برای این آزمایش از یک پهپاد کوچک استفاده می‌شود. نتایج بدست‌آمده از این آزمایش، در جلسه‌ای با حضور نمایندگان دولت محلی تاتارستان و بنیاد پژوهش‌های پیشرفته روسیه توسط دفتر طراحی سیمونوف در تاریخ ۲۵ دسامبر ارائه شد. توانمندی لازم برای تولید سامانه‌های پیشرانش هوافضایی مبتنی بر فناوری چاپ سه بعدی در قالب پروژه‌ای با محوریت موسسه مواد پیشرفته هوایی روسی موسوم به ویام از نوامبر ۲۰۱۵ کلید خورد.

تمرکز اصلی این پروژه، بر تامین مواد اولیه لازم از منابع بومی و بی‌نیاز کردن روسیه از وارد کردن این مواد می‌باشد. روس‌ها مدعی هستند طی ۴ سال گذشته به حدی در این زمینه پیشرفت کردند که اکنون قابلیت ساخت قطعات موتورهای هوایی در زمانی معادل یک بیستم تا یک سی‌ام زمان ساخت با روش‌های متعارف و هزینه نصف در مقایسه با روش‌های متعارف را به دست آوردند. آنها همچنین تایید کردند که قطعات تولیدی توربین گاز هوایی کوچک با روش چاپ سه بعدی در روسیه از حیث مشخصه‌های فیزیکی و استحکام ۲۰ درصد بهتر از نمونه‌های خارجی می‌باشند.

 

منبع:

RIA

 

*اولین توربین‌های گاز صنعتی کوچک روسیه مبتنی بر موتور هوایی

*بازار جهانی توربین‌های گاز کوچک

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها