سلول تست موتور هوایی

ساخت بزرگترین سلول تست موتورهای هوایی جهان در انگلستان

شرکت کانادایی اِم‌دی‌اِس، به سفارش شرکت رولزرویس در داربی انگلستان، بزرگترین سلول تست موتورهای هوایی جهان را می‌سازد. پروژه ساخت این سلول تست بزرگ، در سال ۲۰۱۹ سرعت زیادی گرفت و در اوایل پاییز، بخش تقویت‌کننده سلول(آگمِنتور تیوب) نصب شد. نخستین گام‌های اجرایی این پروژه موسوم به تست‌بِد۸۰، از تابستان ۲۰۱۸ آغاز شد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰، بطور کامل به پایان برسد.

هزینه ساخت این سلول تست بزرگ، ۱۰۹ میلیون دلار اعلام شده‌است. سلول تست جدید رولزرویس ۱۳۰ متر طول دارد و سطح مقطع بخش آزمایش موتور آن ۱۵متر در ۱۵متر است. این ساختمان با فضای داخلی ۷۵۰۰ مترمربع در نزدیکی دفتر مرکزی مدیریت رولزرویس ساخته می‌شود. شرکت اِم‌دی‌اِس که مقر اصلی آن در اُتاوا واقع شده، پروژه های طراحی، پشتیبانی و مدیریت ساخت تاسیسات تست هوافضایی در سراسر دنیا را انجام می‌دهد.

سلول تست

در ماه می ۲۰۱۸، خبر قطعی ‌شدن اجرای پروژه تست‌بِد۸۰ توسط این شرکت اعلام شد. تا پیش از نهایی شدن ساخت و آغاز بهره‌برداری از این سلول تست که بزرگترین نمونه در صنعت هوانوردی جهان خواهد بود، سلول تست متعلق به شرکت دلتا ایرلاینز در آتلانتا آمریکا با ارتفاع ۱۴.۶متر و با سطح مقطع ورودی و خروجی ۲۰ متر در ۲۴ متر، صاحب رکورد بزرگترین سلول تست عملیاتی موتورهای هوایی دنیا می‌باشد. ساختار کلی سلول تست تست‌بِد۸۰ به‌صورت پیکربندی به شکل یو است، اما جزئیات زیادی از تجهیزات نصب‌شده در آن اعلام نشده‌است.

در پاییز ۲۰۱۹، بخش تقویت‌کننده سلول تست، شامل ۱۲ قطعه اصلی مختلف نصب شد. این مجموعه آگمِنتور تیوب، گاز خروجی از موتور را به همراه هوای کنارگذر از سکوی آزمایش موتور به بیرون از محوطه هدایت می‌کند. نهایتا، این گازها از یک دودکش خروجی به ارتفاع ۳۷ متر به بیرون هدایت می‌شوند. هر یک از ۱۲ قطعه تشکیل‌دهنده آگمِنتور تیوب ۸ تن وزن دارند و طول آگمِنتور یکپارچه به ۳۴ متر می‌رسد.

این قطعه به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین اجزای سلول تست موتورهای هوایی به شمار می‌رود. با افزایش میزان نیروی پیشران و بهره‌وری، موتورهای توربوفن جدید نرخ جرمی بیشتری از جریان را از خود عبور می‌دهند. با در نظر گرفتن این روند، کار برای طراحان سلول‌های تست موتورهای هوایی سخت‌تر شده و باید آگمِنتور را به گونه‌ای بسازند که ظرفیت آزمایش موتورهای پرقدرت آینده در سلول‌های تست نیز فراهم آید.

سلول تست

بر این اساس، مدیران شرکت اِم‌دی‌اِس طراحی و ساخت سلول تست جدید رولزرویس را چالشی بزرگ برای خود می‌دانند و موفقیت در اجرای این پروژه، اعتباری بیش از پیش برای آنها به همراه می‌آورد. سلول تست در دست ساخت، در قالب پروژه تست‌بِد۸۰، ظرفیت آزمایش همه موتورهای توربوفن کنونی ساخت رولزرویس را دارد و همچنین قادر خواهد بود از موتور نسل آینده اولترافَن این شرکت که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۵ عرضه شود نیز پشتیبانی نماید.

 

منبع:

Aerospace Testing International

 

*ساخت سلول تست جدید در تاسیسات ام‌تی‌یو در چین

*بزرگ‌ترین سلول تست عملیاتی موتورهای هوایی جهان

*بزرگ‌ترین سلول تست موتورهای هوایی عملیاتی جهان [فیلم]

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها