نیروگاه

ساخت نیروگاه جدید سیکل ترکیبی در تاتارستان روسیه با قلب تپنده زیمنس

پروژه ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی حرارتی ۴۹۵ مگاواتی نیژنِکامسک در تاتارستان روسیه در دست انجام است. مالکیت این نیروگاه به شرکت پتروشیمی نیژنِکامسک به ‌عنوان یکی از اعضای گروه صنعتی تی‌آی‌ای‎‌اف تعلق دارد. بهره‌وری این نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۱ درصد گزارش شده‌است. کلنگ ساخت این نیروگاه، در دسامبر ۲۰۱۷ به زمین زده ‌‌شد و انتظار می‌رود تا ماه می ۲۰۲۱، آماده بهره‌برداری شود. این نیروگاه در محدوده تاسیسات پتروشیمیایی شرکت نیژنِکامسک در جمهوری تاتارستان روسیه در حال ساخت است و محل احداث آن، در کرانه رودخانه کاما قرار دارد.

نیروگاه

تجهیزات اصلی این نیروگاه، شامل یک واحد توربین بخار اس‌اس‌تی-۶۰۰، دو واحد توربین گازی اس‌جی‌تی۵-۲۰۰۰ئی محصول زیمنس به‌ همراه دو ژنراتور بازیافت حرارتی بخار و یک برج خنک‌کننده است. به علاوه، یک کندانسور، سه ژنراتور و سه مبدل در این نیروگاه نصب خواهند شد. برج خنک‌کننده این نیروگاه دارای قطر پایه ۷۶ متر، ارتفاع ۸۸ متر و ارتفاع دهانه هوای ورودی ۶ متر است. سازه‌های داخل این برج خنک‌کننده از ورقه‌های فولاد گالوانیزه ساخته شده و از آب سبک برای چرخه خنک‌کاری استفاده می‌شود. کارها‌ی عمرانی دیگر این پروژه، شامل نصب ۱۲ ماژول برای ژنراتورها‌ی بازیافت حرارتی بخار و تاسیسات و لوله‌های انتقال زیرزمینی است.

برای ساخت چهار ساختمان اصلی و برج خنک‌کننده نیاز به بتن‌ریزی با حجم ۲۱ هزار و ۳۰۰ مترمکعب، ایجاد سازه‌های فولادی به وزن ۳۴۰۰ تن و نصب ۱۲ هزار مترمربع پانل ساندویچی است. توان خروجی هر یک از توربین‌های گاز اس‌جی‌تی۵-۲۰۰۰ئی ۲۷۵ مگاوات است که از لحظه روشن‌شدن تا رسیدن به بار کامل عملیاتی، حدود ۱۲ دقیقه زمان نیاز دارد. کمپرسور محوری این توربین گاز ۱۶ طبقه دارد و برای بهبود عملکرد در شرایط بار حداکثری و پایدارسازی فرکانس، پره‌های هدایت‌کننده ورودی آن به قابلیت تغییر زاویه پیچش مجهز شده‌اند. این توربین با طول ۱۰.۳متر و عرض ۴ متر وزنی معادل ۱۹۸ تن دارد.

نیروگاه

به‌عنوان سوخت اولیه این نیروگاه، گاز سنتز توسط کارخانجات پتروشیمی نزدیک آن تامین شده و گاز طبیعی به‌عنوان سوخت جایگزین در نظر گرفته شده‌است. تامین مالی اجرای این پروژه بر عهده دویچه بانک است که به همراه شرکت‌های همکار خود، سرمایه‌ای معادل ۲۴۰ میلیون یورو برای طراحی و ساخت آن فراهم آورده‌است. باز پرداخت این وام طی ۱۵ سال انجام می‌شود. شرکت اِنکا به‌عنوان پیمانکار عمومی کلید در دست، مدیریت پروژه را به عهده دارد.

زیمنس در دسامبر ۲۰۱۷، قراردادی به ارزش ۳۸۰ میلیون یورو با شرکت اِنکا برای تامین توربین‌های گازی و سایر تجهیزات نیروگاه نیژنِکامسک منعقد کرده‌است. این قرارداد، همچنین شامل ساخت تجهیزات توزیع برق نیروگاه و ارائه خدمات نگهداری و پشتیبانی به مدت ۱۳ سال است. شرکت هامون، ساخت برج خنک‌کننده را عهده‌دار شده و تامین بویلرها توسط شرکت سی‌ام‌آی انجام می‌شود. زیمنس تجهیزات جانبی موردنیاز پروژه را از شرکت فلنکو خریداری می‌کند.

 

منبع:

Power Technology

 

*پروژه جدید ۲۵۰ مگاواتی زیمنس در تاتارستان روسیه

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها