موتور توربوفن

دردسر شرکت هواپیمایی ترکیه با موتورهای پرحاشیه PW1100G محصول Pratt & Whitney

در هفته‌های اخیر، گزارش‌هایی از بروز مشکل برای موتورهای پرت‌اندویتنی نصب‌شده روی هواپیماهای مسافربری ایرباس ای۳۲۱نئو شرکت ترکیش ایرلاینز منتشر شده‌است. در نهایت، این شرکت بزرگ مجبور شد ۳ فروند جت مسافربری ای۳۲۱نئو خود را به‌طور موقت زمین‌گیر کند. تحلیل‌گران صنعت حمل و نقل هوایی از شنیدن این خبر شوکه نشده و تنها نام ترکیش ایرلاینز را به فهرست بلندی از شرکت‌های هواپیمایی افزودند که طی یکی تا دو سال اخیر با اشکالات کارکردی از سوی موتورهای پرت‌اندویتنی دست به گریبان بوده‌اند.

خطوط هواپیمایی ترکیه در ناوگان خود ۱۵ فروند ایرباس ای۳۲۱نئو دارد که اولین فروند آن در ژوئیه ۲۰۱۸ به این خطوط هوایی تحویل داده شد. از میان سه فروند هواپیمای زمین‌گیر شده، یکی از آنها تنها یک سال عمر عملیاتی دارد و در تاریخ ۲۲ فوریه ۲۰۱۹ به ترکیش ایرلاینز تحویل داده شده‌است. اخبار هوانوردی جهان در یک سال گذشته شاهد گزارش‌های متعددی از اشکالات موتورهای پی‌دبلیو۱۱۰۰جی بوده‌است. این موتور نیروی پیشران هواپیماهای ایرباس‌ای۳۲۰نئو و ۳۲۱نئو را تامین می‌کند. همچنین، موارد مشابهی در مورد موتورهای پی‌دبلیو۱۵۰۰جی، نصب‌شده روی هواپیمای ایرباس ای۲۲۰ به‌ گوش می‌رسد.

مشکلات فنی اخیر در مورد موتورهای پی‌دبلیو۱۱۰۰جی، برخی از کاربران این نوع موتور را به سمت انتخاب موتورهای روزآمد لیپ-۱ای، محصول سی‌اِف‌اِم اینترنشنال سوق داده‌است. در نوامبر سال ۲۰۱۹، سازمان هواپیمایی کشوری هند از شرکت هواپیمایی ایندیگو درخواست کرد که موتورهای پرت‌اندویتنی نصب‌شده روی ناوگان ۹۸ فروندی ایرباس ای۳۲۰نئو خود را به طور کامل تعویض کند.

 

منبع:

Simple Flying

دیدگاه بگذارید

avatar
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی