ازبکستان

آغاز بکار نیروگاه سیکل ترکیبی ۲۸۰ مگاواتی در ازبکستان مجهز به توربین گاز GT13E2

بنابر اعلام وزارت انرژی ازبکستان، در سومین روز از ماه آوریل ۲۰۲۰، نیروگاه حرارتی سیکل ترکیبی تاخیاتاشسکوی وارد چرخه بهره‌برداری عملیاتی شد. این نیروگاه با هدف تقویت ظرفیت تولید برق در منطقه خوارزم ازبکستان راه‌اندازی شده‌است. دستور ساخت این نیروگاه به همراه یک نیروگاه سیکل ترکیبی دیگر در سپتامبر ۲۰۱۷، توسط رئیس‌جمهور ازبکستان صادر شد. یک کنسرسیوم از کره جنوبی در مناقصه ساخت و راه‌اندازی این نیروگاه حرارتی سیکل ترکیبی برنده شد. نیروگاه‌های مذکور با ظرفیت‌های ۲۳۰ و ۲۸۰ مگاوات طراحی شده‌اند و شرکت کره‌ای به‌عنوان پیمانکار کلید در دست، اجرای پروژه‌ها را برعهده گرفته‌است.

راه‌اندازی نیروگاه تاخیاتاشسکوی، دو سال و نیم به طول انجامید. برای انجام این پروژه ملی بزرگ، بیش از ۶۷۸ میلیون دلار اعتبار تخصیص یافت که نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار آن توسط بانک توسعه آسیایی و بقیه آن از منابع داخلی ازبکستان تامین شده‌است. در هر یک از دو نیروگاه جدید ازبکستان یک واحد توربین گاز جی‌تی۱۳ئی۲ محصول جنرال ‌الکتریک نصب شده‌است. ناوگان ماشین‌های عملیاتی این خانواده، در مجموع ۱۰ میلیون ساعت عملیاتی را به ثبت رسانده‌اند. از سال ۲۰۰۹ شرکت جنرال ‌الکتریک، فروش توربین‌های گازی جی‌تی۱۳ئی۲ به جمهوری‌های استقلال‎‌یافته از شوروی سابق را آغاز کرده‌است.

نمونه‌هایی از این ماشین نام‌آشنا در نیروگاه مینسک در بلاروس، نیروگاه‌های هرازدان و ایروان در ارمنستان و همچنین، سه نیروگاه مختلف در روسیه نصب و راه‌اندازی شده‌است. اولین توربین بخار در نیروگاه تاخیاتاشسکوی، در سال ۱۹۵۶ نصب شد و تا سال ۱۹۶۷، چهار توربین دیگر به آن اضافه گردید. انتظار می‌رود دومین واحد سیکل ترکیبی جدید در این نیروگاه تا پایان سال ۲۰۲۰ وارد چرخه عملیاتی شود. در حال حاضر، ۴۸ نیروگاه مختلف در خاک ازبکستان در حال فعالیت است که در مجموع ۱۲.۴ گیگاوات توان خروجی تولید می‌کند. در این میان، ۱۰ نیروگاه حرارتی بخش عمده‌ای از این توان، معادل ۱۰.۶ گیگاوات را تامین می‌کنند. ظرفیت تولید برق در ازبکستان، بیش از ۶۰ میلیارد کیلووات ساعت است.

 

منبع:

Regnum

 

*سفارش دو واحد توربین گاز پرقدرت میتسوبیشی برای نیروگاه سیکل ترکیبی ازبکستان

*نگاهی به توربین گاز GT13E2 محصول جنرال الکتریک

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها