سوخت هیدروژن

سفارش جدید میتسوبیشی برای راه‌اندازی نیروگاه حرارتی با سوخت هیدروژن

شرکت سامانه‌های نیروگاهی میتسوبیشی هیتاچی، سفارشی را برای راه‌اندازی یک نیروگاه حرارتی نسل جدید، مبتنی بر استفاده از ترکیب گاز مایع و هیدروژن بعنوان سوخت دریافت کرده‌است. این سفارش، توسط شرکت آمریکایی آی‌پی‌ای مستقر در ایالت یوتا ارائه شده‌است. در صورت راه‌اندازی و عملیاتی‌ شدن این نیروگاه، میزان آلایندگی دی‌اکسیدکربن آن در مقایسه با نیروگاه‌های زغال سنگ‌سوز و یا نیروگاه‌های گاز طبیعی، به ترتیب ۷۵ و ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.

شرکت ژاپنی میتسوبیشی پیش از این، پروژه مشابهی را در اروپا آغاز کرده که در قالب آن انتظار می‌‌رود نیروگاه حرارتی راه‌اندازی نماید که بطور کامل از هیدروژن بعنوان سوخت استفاده می‌کند، در حالی که در نیروگاه موردنظر در آمریکا، ترکیبی از هیدروژن و گاز طبیعی بعنوان سوخت مدنظر است. بر اساس این سفارش به ارزش تقریبی ۲۸۶ میلیون دلار، شرکت میتسوبیشی متعهد شده تا نیروگاه جدید را در محل استقرار یک نیروگاه قدیمی زغال سنگ‌سوز در ۱۴۰ کیلومتری شهر سالت لیک‌سیتی، مرکز ایالت یوتا راه‌اندازی نماید.

این نیروگاه جدید، قادر به تولید توان الکتریکی معادل ۸۴۰ مگاوات خواهد بود. علاوه بر این، میتسوبیشی قرارداد طولانی‌مدت نگهداری و ارائه خدمات پشتیبانی برای نیروگاه را با شرکت آی‌پی‌ای به امضا رسانده‌است. این نیروگاه سیکل ترکیبی جدید از سال ۲۰۲۵ وارد چرخه عملیاتی می‌شود. انتظار می‌رود ترکیبی شامل ۳۰ درصد هیدروژن و ۷۰ درصد گاز طبیعی بعنوان سوخت در این نیروگاه بکار گرفته شود و بطور متوسط در هر سال ۴.۶ میلیون تن تولید آلاینده‌های دی‌اکسیدکربن کاهش یابد.

شرکت میتسوبیشی در پروژه‌ای مشابه قصد دارد یک نیروگاه ۴۴۰ مگاواتی را در شمال هلند راه‌اندازی کند که بطور کامل از هیدروژن بعنوان سوخت استفاده خواهد کرد. برخی از تحلیل‌گران حوزه انرژی معتقدند برای عملیاتی شدن این ایده و راه‌اندازی و بهره‌برداری کامل از نیروگاه‌های نسل آینده مبتنی بر سوخت هیدروژن، هنوز چالش‌های فناورانه‌ای وجود دارد و امیدوارند که شرکت میتسوبیشی در انجام این پروژه‌ها موفق باشد و این چالش‌های فناورانه را پشت سر بگذارد.

 

منبع:

Asia Nikkei

 

*گامی جدید در اثبات کارآمدی هیدروژن به ‌عنوان سوخت توربین گاز در اروپا

*میتسوبیشی توربین گاز با سوخت آمونیاک را توسعه می‌دهد

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها