بازار توربین‌های گاز

مدیران ارشد جنرال ‌الکتریک: چشم‌انداز مثبت برای آینده بازار توربین‌های گاز

مدیران ارشد شرکت جنرال ‌‌الکتریک، در نشست سالیانه خود با سرمایه‌گذاران اصلی این گروه صنعتی که در تاریخ ۴ مارس ۲۰۲۰ برگزار شد، از چشم‌انداز مثبت در بازار توربین‌های گاز جهان و ثبات بازار خبر دادند. بر اساس ادعای این مدیران، نشانه‌هایی از رونق و دستیابی به سود عملیاتی در بخش توربین‌های گاز صنعتی قابل مشاهده است که دلیل آن افزایش دسترسی به منابع گاز طبیعی محسوب می‌شود.

این همایش، از حواشی ایجاد شده ناشی از ویروس کرونا دور نبود و مدیرعامل جنرال ­الکتریک در سخنرانی خود اظهار داشت که در سه ماهه نخست سال میلادی جاری، جریان نقدینگی این شرکت بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار به علت شیوع ویروس کرونا کاهش یافته‌است. وی مدعی شد، بخش هوانوردی جنرال الکتریک بیشترین تاثیر را در این زمینه خواهد پذیرفت. علیرغم کاهش در روند کلی تقاضا برای توربین‌های گاز در چند سال اخیر، مدیران ارشد جنرال الکتریک معتقدند شرایط از حالت بحرانی خارج شده و می‌توان روند بازار را پایدار تلقی کرد.

برآوردهای جنرال ‌الکتریک نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹، مجموع تولید توان توسط توربین‌های گاز بزرگ در سراسر جهان ۳۹ گیگاوات است، در حالی‌که این آمار برای سال ۲۰۱۸، نزدیک به ۲۹ گیگاوات ثبت شده‌بود. در این میان، سهم جنرال ‌الکتریک در سفارش‌های سال ۲۰۱۹، معادل ۱۶ گیگاوات است، در حالیکه در سال ۲۰۱۸، مجموع سفارش‌ها برای توربین‌های گاز صنعتی بزرگ جی‌ئی تنها ۱۰ گیگاوات بود. تحلیل‌گران ارشد جنرال ‌الکتریک معتقدند که افزایش نسبی در تقاضا برای توربین‌های گاز، بیشتر توسط مشتریانی ایجاد شده که قصد دارند نیروگاه‌های مبتنی بر زغال‌سنگ یا سوخت هسته‌ای خود را به‌روزرسانی کنند. در این مسیر، افزایش استحصال و دسترسی به گاز طبیعی در نقاط مختلف جهان تاثیر چشم‌گیری در افزایش تقاضا داشته‌است.

در سال ۲۰۱۹، جنرال ‌الکتریک بالغ بر ۱۸ سفارش برای توربین‎‌های گاز کلاس اِچ خود دریافت کرده‌است. برآوردها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰، بین ۴۵ تا ۵۰ واحد توربین گاز جنرال ‌الکتریک به مشتریان مختلف تحویل داده شود، در حالی که این آمار در سال ۲۰۱۹، ۳۸ واحد بود. از طرف دیگر، بخش سامانه‌های جنرال ‌الکتریک، در سال ۲۰۱۹ با اخراج ۲ هزار نفر از کارکنان خود، موفق به صرفه‌جویی ۱۰ درصدی در هزینه‌ها شد. روند مشابهی برای هزینه‌ها در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی شده‌است.

در روزهای آغازین اسفندماه، جنرال ‌الکتریک برای نخستین بار از انجام فرآیند بلک‌ استارت یک توربین گاز بزرگ خبر داد. مدیران ارشد جنرال ‌الکتریک در نشست اخیر، بر اهمیت این دستاورد تاکید ویژه داشتند. همچنین، در مورد توربین‌های بخار تاکید شد که با واگذاری بخش‌هایی از این واحد کسب‌وکار و انتقال خطوط تولید به مناطقی از جهان با نیروی کار ارزان‌تر، روند صرفه‌جویی در هزینه‌ها تداوم خواهد داشت.

 

منبع:

Powermag

 

*بازار توربین‌های گازی مشتق‌شده از موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها