استاندارد آيرو

الگوی استمرار موفقیت استاندارد آیرو در بازار تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی

شرکت استاندارد آیرو، در سال ١٩١١ با نام استاندارد ماشین ورکس، به‌عنوان یک کارگاه کوچک تعمیر قطعات خودرو در وینیپگ کانادا تأسیس شد. در مدت بیش از یک قرن فعالیت، این شرکت مسیر تکامل و توسعه کسب‌وکاری خود را دنبال کرد و هم‌اکنون به‌عنوان یکی از موفق‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه نگهداری، تعمیر و بازسازی توربین‌های گازی و موتورهای هوایی در جهان شناخته می‌شود. هم‌اکنون، بیش از ۶ هزار و ۴٠٠ نفر در ۴١ مرکز مختلف در یازده کشور مختلف دنیا برای استاندارد آیرو کار می‌کنند. ابعاد و مقیاس کاری این شرکت در ۵ سال گذشته دو برابر شده و در مدت یک دهه گذشته، مجموع سفارش‌های قطعی استاندارد آیرو از ۶ میلیارد دلار به بیش از ۳۵ میلیارد دلار افزایش یافته‌است.

بنابر اعلام مدیران ارشد این شرکت، میانگین درآمد سالانه استاندارد آیرو در سال‌های اخیر، از مرز ۴ میلیارد دلار عبور کرده‌است. همچنین در یک دهه اخیر، تعداد مراکز این شرکت از ١۴ به ۴١ مورد افزایش یافته‌است. یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ استاندارد آیرو، اکتساب شرکت‌های مرتبط با حوزه کاری خود در نقاط مختلف جهان است، به گونه‌ای که در ۵ سال گذشته، شش شرکت مختلف شامل جَی‌ای‌اِس، پی‌ای‌اِس تکنالجیز، مرکز قطعات هوایی کِلی متعلق به لاکهید مارتین، شرکت وِکتور آیرواسپیس، شرکت راه‌حل‌های هوانوردی سیف و شرکت ایرلندی تی‌آراِس فعال در حوزه تعمیر قطعات موتورهای توربوشفت را خریداری کرده و تحت مالکیت خود قرار داده‌است.

از حیث حوزه کاری، گسترش دامنه فعالیت به تعمیر قطعات، ورود به حوزه تعمیر و نگهداری موتورهای توربوپراپ و موتورهای توربوفن بزرگ و همچنین افزایش فعالیت در حوزه موتورهای توربوجت و توربوفن نظامی از رویکردهای توسعه‌گرایانه استاندارد آیرو به شمار می‌رود. رشد درآمد این شرکت در چند سال اخیر، منابع مالی خوبی را در اختیار مدیران آن قرار داده که برای تثبیت موقعیت و افزایش بازار در سال‌های پیش‌رو هزینه خواهد شد. البته این شرکت به خوبی تاثیرات مخرب ناشی از شیوع ویروس مرگبار کوید۱۹ را موردتوجه قرار داده، اما معتقد است که این مسئله مقطعی و گذرا بوده و باید برای سال‌های پیش‌رو با جدیت بیشتر برنامه‌ریزی کرد.

تعمیر و نگهداری موتور هوایی

بر این اساس، می‌توان استاندارد آیرو را یکی از بازیگران اصلی در بازار بین‌المللی تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی در آینده نزدیک تلقی کرد. شرکت استاندارد آیرو معتقد است که الگوهای کاری در حوزه تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی در ۵ سال آینده دستخوش تغییراتی می‌شود و تولیدکنندگان اصلی موتور (اوئی‌اِم) برای حفظ بازار و افزایش سهم خود از درآمدهای این بازار جذاب، شرایط را به گونه‌ای مدیریت خواهند کرد که برای بقاء نیاز به تجهیزات و امکانات روزآمد بیش از پیش پررنگ خواهد شد. بر این اساس، استاندارد آیرو در دو سال گذشته تمرکز ویژه‌ای بر افزایش ظرفیت و به دست آوردن تجهیزات روزآمد و تقویت زیرساخت‌های خود معطوف داشته‌است. از جمله با خرید یکی از زیرمجموعه‌های لاکهید مارتین، هم‌اکنون سلول تست مرکز هوانوردی کِلی در سان آنتونیو تگزاس در اختیار استاندارد آیرو قرار دارد که در آن می‌تواند موتورهای هوایی با نیروی پیشران بالا را مورد آزمایش قرار دهد.

روند مذاکره استاندارد آیرو با تولیدکنندگان اصلی موتورهای هوایی ادامه دارد و در سال گذشته میلادی، این شرکت با رولزرویس توافق کرد که از این پس، خدمات تعمیر و نگهداری اختصاصی موتورهای آربی۲۱۱-۵۳۵ را تامین نماید. این موتور نسبتا قدیمی به شمار می‌رود و نگهداری آن در وضعیت عملیاتی کار دشواری است. بنابر برنامه‌ریزی رولزرویس، این موتورها تا سال ۲۰۴۰، به کار خود ادامه خواهند داد. در این راستا، ارائه خدمات به کاربران موتورهای سی‌اِف‌اِم۵۶ و سی‌اِف۳۴ با پشتیبانی جنرال الکتریک نیز در دستور کار استاندارد آیرو قرار گرفته‌است. در مجموع، مدیران استاندارد آیرو چهار حوزه مشخص را به‌عنوان اولویت‌های کاری خود مشخص کرده‌اند که عبارتند از:

– افزایش نقش‌آفرینی در حوزه هوانوردی تجاری با تمرکز بر موتورهای سی‌اِف‌اِم۵۶ و صنعتی‌سازی موتور آربی۲۱۱-۵۳۵ و اکتساب سلول‌های تست با ظرفیت بالا که بر این اساس، استاندارد آیرو انتظار دارد در حوزه موتورهای هوایی برای هواپیماهای باریک‌پیکر و پهن‌پیکر نقش بزرگتری ایفا کند؛

– افزایش ظرفیت برای حضور در بازار تعمیر، نگهداری و بازسازی بالگرد و موتورهای توربوشفت پس از اکتساب شرکت وکتور آیرواسپیس و ورود به حوزه تعمیر موتورهای آریل، تی۷۰۰-سی‌تی۷ و پی‌تی۶تی؛

– استاندارد آیرو در حوزه نظامی با تمرکز بر موتورهای اِف۱۰۰ و اِف۱۳۵ و ایجاد سلول تست ویژه آزمایش پس‌سوز موتورها در هلند، انتظار دارد در این بخش نیز فعال‌تر عمل کند؛

– در حوزه هوانوردی تجاری نیز استاندارد آیرو با تکیه بر مجوزهای خود برای ارائه خدمات تعمیرات سنگین و بازسازی، انتظار دارد در بخشی نو از بازار آینده ناشی از عرضه موتورهای توربوفن بزرگ جدید، به بازیگری تاثیرگذار تبدیل شود.

تعمیر و نگهداری موتور هوایی

مدیران ارشد استاندارد آیرو معتقدند برای نیل به اهداف فوق، مشکلات زیادی پیش‌رو خواهند داشت و باید به طور فعال و جدی وارد عمل شوند. در این راستا، جذب نیروی انسانی متخصص شامل مهندسان و تکنیسین‌های کارآزموده به‌عنوان یکی از روندهای اصلی، در دستور کار قرار گرفته‌است. همچنین تامین زیرساخت‌ها از طریق مذاکره با شرکت‌هایی که وضعیت کسب‌وکاری خوبی ندارند، اما تجهیزات مناسبی در اختیار دارند، توسط بخش توسعه کسب و کار این شرکت با دقت دنبال می‌شود. توجه به نیاز بازار و تقاضای فزاینده مشتریان برای استفاده از قطعات کارکرده و بازسازی شده برای موتورهای مختلف، موردتوجه استاندارد آیرو قرار دارد و در این زمینه نیز برنامه‌های مشخصی تعیین شده‌است.

در بحث نیروی انسانی، شرکت استاندارد آیرو علاقه خاصی برای بکارگیری نیروهای بازنشسته، به ویژه از میان متخصصان کارآزموده در ارتش آمریکا دارد، به گونه‌ای که از میان نیروهای شاغل به کار در تاسیسات این شرکت در آمریکا بیش از ۲۰ درصد از این طیف انتخاب شده‌اند. بر اساس برنامه‌های استاندارد آیرو، علاوه بر تقویت زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها در مراکز این شرکت در آمریکای شمالی و اروپا، برنامه‌های دقیقی برای تقویت توانمندی در آسیا- اقیانوسیه و آمریکای لاتین وجود دارد و این شرکت تمایل دارد در یک دهه آینده، خود را به‌عنوان بازیگری بین‌المللی در حوزه تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی معرفی کند.

آنچه مشهود است در آینده‌ای نزدیک، بیش از پیش نام استاندارد آیرو در صنعت تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی جهان شنیده می‌شود، اما باید دقت داشت که حفظ و تکامل یک کسب و کار خصوصی برای مدت زمانی بیش از یک قرن و شکوفایی آن در دنیایی پررقابت و بازار به‌شدت پر چالش هوانوردی امروز، درس‌آموخته‌های فراوانی برای فعالان این حوزه دارد. به نظر می‌رسد الگوی کاری و گسترش هوشمندانه کسب و کار با انتخاب‌های نوآور و خلاق و مدیریت درست و به‌موقع مخاطرات و ریسک‌ها راه‌گشا خواهد بود.

 

منبع:

Aviationpros

 

*ثبت رکوردی جدید در بازسازی موتورهای توربوفن توسط استانداردآیرو

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها