سامانه کنترل موتور

امریه جدید برای به‌روزرسانی سامانه کنترل موتور هواپیماهای ایرباس ای۲۲۰

پس از بروز مشکلاتی در موتور هواپیماهای مسافربری ایرباس ای۲۲۰ که ناشی از نقص فنی در روتور کمپرسور کم‌فشار بود، امریه جدیدی برای کلیه کاربران این جت مسافربری صادر شده که بر مبنای آن، به‌روزرسانی نرم‌افزار سامانه کنترل الکترونیکی دیجیتال خودمختار موتور (فَدِک) الزامی است. این امریه توسط سازمان هوانوردی فدرال آمریکا (اِف‌ای‌ای) صادر شده و برای موتورهای توربوفن پی‌دبلیو۱۵۰۰جی محصول پرت‌‌اندویتنی الزام‌آور است. در سال میلادی گذشته، سه حادثه از این دست برای هواپیمای ای۲۲۰ شرکت سوئیس‌ایر رخ داد و اخیرا نیز سانحه چهارم برای یک هواپیما متعلق به شرکت ایربالتیک به ثبت رسید.

بررسی دقیق و تحلیل حوادث رخ‌ داده نشان می‌دهد که در موتور این هواپیماها، پره‌های ثابت بخش کم‌فشار کمپرسور دچار وضعیتی مشابه تشدید آکوستیک شده‎‌ و در پی لرزش این پره‌ها، روتور طبقه اول کمپرسور آسیب دیده‌است. بررسی‌های اولیه توسط متخصصان سازمان هوانوردی فدرال آمریکا منجر به صدور توصیه فوری به خلبانان هواپیمای ای۲۲۰ شد. به موجب این توصیه، از خلبانان این نوع هوپیما خواسته شد که تغییر نیروی پیشران موتور در ارتفاع پروازی بالا را برای اجتناب از بروز مشکل اساسی در موتور، محدود نمایند.

اما تحلیل‌های بعدی در مورد رفتار پره ثابت کمپرسور کم‌فشار نشان داد که برای جلوگیری از بروز پدیده تشدید، باید تغییراتی در نرم‌افزار سامانه کنترل فَدِک موتور انجام شود. بر این اساس، از همه کاربران هواپیمای ای۲۲۰ مجهز به موتورهای توربوفن پی‌دبلیو ۱۵۰۰جی خواسته شده که در صورت استفاده از سامانه فَدِک با ورژن قدیمی‌تر از وی۲.۱۱.۹.۲ در اسرع وقت نسبت به‌روزسانی آن اقدام نمایند. در امریه اِف‌ای‌ای تصریح شده برای موتورهایی که کمتر از ۳۰۰ سیکل پروازی را به ثبت رسانده‌اند، به‌روزرسانی سامانه فَدِک باید حداکثر ظرف ۱۵ سیکل پروازی بعدی انجام شود و برای سایر موتورها تا ۹۰ روز برای انجام این به‌روزرسانی زمان در نظر گرفته شده‌است.

بررسی‌های سازمان هوانوردی فدرال آمریکا نشان می‌دهد که در چهار حادثه مذکور، موتورهای یدکی روی هواپیماهای حادثه‌دیده نصب بوده‌اند و تاکنون حادثه‌ای برای هواپیماهایی که موتورهای آن‌ها از ابتدا توسط کارخانه ایرباس نصب شده، به ثبت نرسیده‌‌است. بر این اساس، اِف‌ای‌ای ریسک بروز این مشکل فنی را روی موتورهای یدکی بیش از موتورهای اصلی نصب‌شده توسط کارخانه سازنده هواپیما ارزیابی می‌کند.

 

منبع:

Flight Global

 

*یک میلیون ساعت عملیاتی برای موتورهای ایرباس ای۲۲۰

*الزام بازرسی کمپرسور کم‌فشار موتورهای Pratt & Whitney برای کاربران ایرباس ای۲۲۰

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها