آمریکا

بستر آزمایشی جدید برای توربین‌های گاز اچ‌ال زیمنس در آمریکا

شرکت آلمانی زیمنس، از انجام اولین استارت موفق نخستین توربین اِس‌جی‌تی۶-۹۰۰۰اِچ‌اِل نصب‌شده در نیروگاه دوک در ایالت کارولینای شمالی آمریکا خبر می‌دهد. این عملیات، آغاز مرحله آزمایش و ارزیابی میدانی توربین گاز روزآمد زیمنس در مرکز انرژی دوک است که در ادامه آن، به مدت چهار سال از این توربین گاز در پیکربندی سیکل ساده برای ارزیابی و آزمون میدانی تجهیزات و فناوری‌های مرتبط با توربین‌های گاز پرقدرت در این مرکز استفاده خواهد شد.

توربین‌ گاز زیمنس

ماشین‌های کلاس اِچ‌اِل زیمنس از تجهیزات مختلف شامل توربین قدرت چهار طبقه با خنک‌کاری هوا، محفظه احتراق حلقوی و یک تای‌راد محوری بوده و فواصل‌گذاری هیدرولیک آن برای افزایش بهره‌وری در حالت کارکرد بیشینه بهینه‌سازی شده و در عین حال، امکان راه‌اندازی مجدد در فواصل زمانی کوتاه تسهیل شده‌است. شکل روزآمد این ماشین‌ها با قابلیت احتراق سوخت دوگانه، امکان افزایش حرارت احتراقی را فراهم آورده و انعطاف در بهره‌برداری عملیاتی توربین گازی را افزایش می‌دهد. بیست و پنج مشعل پیش‌مخلوط، ترکیب سوخت و اکسیژن را بهبود داده و در نهایت، کارایی احتراقی ماشین را بالا می‌برد.

در قالب استارت اولیه توربین گاز اِس‌جی‌تی۶-۹۰۰۰اِچ‌اِل در مرکز انرژی دوک، عملکرد موتور، واحد تامین گاز، کارایی روغن، کارکرد سامانه کنترل، راه‌اندازی و همچنین کارکرد کلیت سیستمی ماشین مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت. زیمنس، این توربین گاز ۴۰۲ مگاواتی خود را در نوامبر ۲۰۱۹ به مرکز انرژی دوک منتقل کرده بود. این توربین با وزن ۳۴۰ تن، از مرکز ساخت زیمنس در شارلوت واقع در ایالت کارولینای شمالی آمریکا به مقصد مرکز دوک بارگیری شده بود. این توربین گاز اِچ‌اِل با پیکربندی سیکل ساده، در شرایط مشابه یک توربین گازی عملیاتی به مدت چهار سال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و در این مدت زیمنس فرصت خواهد داشت تا دستاوردهای فناورانه جدید خود را مورد آزمایش میدانی قرار دهد.

توربین‌ گاز زیمنس

در مدت بهره‌برداری آزمایشی از این ماشین ۴۰۲ مگاواتی، برق تولیدی توسط مرکز انرژی دوک به مشتریان فروخته می‌شود و با پایان این مرحله از سال ۲۰۲۴ با بهره‌برداری کامل عملیاتی از این واحد، برق مورد نیاز برای ۳۰۰ هزار خانوار در کارولینای آمریکا تامین خواهد شد. نرخ راه‌اندازی این توربین گازی معادل ۸۵ مگاوات در دقیقه است و بازه‌های بازرسی آن به ازای هر ۳۳ هزار ساعت عملیاتی و معادل هزار و ۲۵۰ بار استارت انجام می‌شود. آغاز فعالیت‌های عمرانی برای ایجاد این بستر آزمایشی در مرکز انرژی دوک، از سپتامبر ۲۰۱۸ آغاز شد و وسعت قابل‌توجه این نیروگاه ۱۶ واحدی، دلیل اصلی آن برای انتخاب این پروژه است.

 

منبع:

Power Engineering

 

*عرضه پرقدرت‌ترین توربین گازی کلاس اچ‌ال توسط زیمنس

*اولین توربین گاز کلاس اچ‌ال زیمنس در راه کره‌ جنوبی

دیدگاه بگذارید

avatar
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی