در حالی که ایرباس و رولزرویس در تاریخ پنجم اردیبهشت بطور مشترک از لغو برنامه توسعه موتور هیبریدی روزآمد ئی-فن اِکس خبر دادند، تنها یک روز بعد رولزرویس اعلام کرد به فعالیتهای خود برای آزمایش زمینی موتور مذکور ادامه خواهد داد. این دو شریک، در قالب پروژه ئی-فن اِکس قصد داشتند یکی از چهار موتور نصبشده برروی هواپیمای آورو آرجِی۱۰۰ محصول بیایئی سیستم را با یک موتور الکتریکی متصل به موتور توربوشفت اِیئی۲۱۰۰ با ژنراتور دو مگاواتی نصبشده در بدنه جایگزین کنند.
اعمال تغییرات لازم برروی هواپیمای آزمایشی در فرودگاه کرانفیلد انگلستان انجام میشد و طبق برنامه زمانبندی انتظار میرفت اولین پرواز، در سال ۲۰۲۱ انجام شود. رولزرویس ژنراتور موبوط به این پروژه را تولید کرده و تستهای اولیه آن را در پروژه انجام دادهاست. همچنین توسعه سامانههای کنترل توان مدیریت حرارتی موتور در تاسیسات رولزرویس در داربی و ایندیاناپلیس صورت گرفتهاست. مدیران ارشد رولزرویس معتقدند آینده هوانوردی فرصت مناسبی برای بکارگیری موتورهای هیبریدی فراهم خواهد کرد. بر این اساس، علیرغم کنار کشیدن ایرباس از پروژه ئی-فن اِکس رولزرویس با تکیه بر منابع داخلی خود پروژه را دنبال خواهد کرد.
منبع:
*آزمایش زمینی موتور هوایی جدید رولزرویس