موتور مافوق صوت

موتور مافوق صوت افینیتی در مسیر آزمایش‌های عملکردی

بخش هوانوردی شرکت جنرال الکتریک، گام‌های مهمی در مسیر توسعه موتور توربوفن افینیتی ویژه نصب بر روی هواپیماهای مافوق صوت آینده برداشته‌است. بر این اساس، جی‌ئی مشغول برنامه‌ریزی برای آغاز آزمایش‌های عملیاتی و عملکردی این موتور تا پیش از پایان سال جاری میلادی است.‌ در عین حال، جزئیات چندانی در مورد این موتور منتشر نشده و جنرال الکتریک اصرار دارد اسرار کسب‌وکاری مربوط به این پروژه را با دقت حفظ نماید. این موتور، توسط شرکت آریون ‌سوپرسونیک برای نصب بر روی هواپیمای در دست توسعه ای‌اس۲ انتخاب شده‌است. این هواپیما یک جت تجاری با ظرفیت حمل ۸ تا ۱۰ مسافر است که در محدوده سرعت مافوق صوت پرواز می‌کند.

موتور افینیتی نیروی پیشرانی معادل ۲۰ هزار پاوند (۸۹ کیلونیوتن) را تامین می‌نماید. بر اساس برنامه زمان‌بندی شرکت آریون، هواپیما سه موتوره ای‌اس۲، برنامه آزمایشی خود را از سال ۲۰۲۰ آغاز کرده و تا دو سال بعد از آن، وارد خدمت عملیاتی می‌شود. مدیران ارشد جی‌ئی اعلام کردند که پس از تکمیل مرحله مرور طراحی و تثبیت آزمایش‌های توسعه‌ای، جزئیات بیشتری را در مورد هسته اصلی موتور رسانه‌ای خواهند کرد. جنرال الکتریک تاکید دارد که موتور افینیتی صرفا حاصل یک تجربه آکادمیک یا سعی و خطای پژوهشی نیست، بلکه بر اساس تجربیات طولانی‌مدت این شرکت در توسعه موتورهای توربوفن و نگاه به روند آینده در صنعت حمل و نقل هوایی مبتنی بر دستیابی به سرعت پرواز بالاتر طراحی شده‌است.

بر این اساس، جنرال الکتریک ادعا می‌کند افینیتی نخستین عضو خانواده موتورهای توربوفن مافوق صوت با نسبت گذردهی متوسط است. جنرال الکتریک امیدوار است این موتور به‌عنوان بستری برای توسعه نسل‌های بعدی موتور توربوفن سوپرسونیک با هدف تامین نیروی پیشران موردنیاز هواپیماهای تجاری آینده مورد استفاده قرار گیرد. جنرال الکتریک افینیتی را بر اساس فناوری‌ها و تجربیات خود با پیکربندی شامل دو فن برای ارتفاع پروازی ۶۰ هزار پایی و منطبق بر الزامات سخت‌گیرانه محیطی توسعه‌ داده‌است. ادعا شده موتور افینیتی برای کار در هر دو رژیم پروازی مادون و مافوق صوت بهینه شده‌است. این مسئله یکی از محدودیت‌های اصلی ناشی از یک قانون هوانوردی مهم آمریکا را مرتفع می‌کند.

بر اساس این قانون، انجام پرواز مافوق صوت توسط هواپیماهای تجاری بر فراز خاک آمریکا ممنوع است. برای حل این مشکل، اداره هوانوردی فدرال آمریکا (اف‌ای‌ای) در حال تدوین قوانین جدیدی است. جنرال الکتریک با همکاری شرکت آریون، مرور اولیه طراحی موتور افینیتی را انجام داده و در سال گذشته میلادی، با انجام آزمایش‌های آکوستیک محدوده نویز موتور جدید خود شامل چند طبقه فن را مورد ارزیابی قرار داد. در اوایل سال ۲۰۲۰، جی‌ئی اعلام کرد که طراحی افینیتی را تکامل بخشیده و فن توربین کم‌فشار و بخشی از قطعات داغ این موتور را با هدف افزایش توان بهره‌وری در آخرین دور از فرآیند طراحی بهینه کرده‌است. بر این اساس، جنرال الکتریک آماده است تا آزمایش‌های عملکردی اجزاء موتور افینیتی را تا پیش از پایان سال جاری میلادی کلید بزند. بخشی از این آزمایش‌ها شامل ارزیابی محفظه احتراق و بخش خروجی توربین موتور است.

 

منبع:

Flight Global

 

*تحویل اولین موتور جنرال الکتریک برای هواپیمای آزمایشی جدید ناسا

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها