پروژه ارتقاء

پروژه ارتقاء جدید برای جنرال الکتریک در ژاپن

شرکت جنرال الکتریک از دریافت سومین سفارش برای اجرای پروژه ارتقاء جی‌تی‌۲۶ اچ‌ئی از طرف شرکت فولادی جی‌اف‌ئی برای اجرا در نیروگاه چیبا این شرکت در ژاپن خبر می‌دهد. در قالب این پروژه، جی‌ئی توربین گاز جی‌تی۲۶ ام‌اکس‌ال۲ شرکت جی‌اف‌ئی را به جدیدترین و روزآمدترین نسخه ماشین جی‌تی۲۶ موسوم به اچ‌ئی (بهره‌وری بالا) ارتقاء خواهد داد. بنابر ادعای جی‌ئی، این بسته ارتقاء پیشرفته‌ترین بهبود عملکرد برای یک توربین گاز سیکل ترکیبی کلاس اف به شمار می‌رود. در حالی‌که تقاضا برای برق در ژاپن رو به کاهش است، شرکت‌های نیروگاهی پیشرو در این کشور تمرکز خود را بر پایدارسازی تامین برق برای صنایع ژاپن معطوف کرده‌است.

گروه صنعتی جی‌اف‌ئی که در حوزه نیروگاهی نیز فعال است، برنامه جدیدی را برای مدرن‌سازی تجهیزات نیروگاهی خود در دستور کار دارد. دو سال پیش، جی‌ئی برنامه مدرن‌سازی توربین‌های گازی جی‌تی۲۶ در چیبا با اعمال ارتقاء ام‌اکس‌ال۲ را آغاز کرد که در نتیجه آن، توان خروجی این ماشین به میزان ۶۰ مگاوات افزایش یافت. در ادامه مسیر، از این پس شرکت ژاپنی جی‌اف‌ئی تصمیم گرفت جدیدترین بسته ارتقاء جی‌ئی تحت عنوان جی‌تی۲۶ اچ‌ئی را با هدف دستیابی به توان و بهره‌وری بیشتر در شرایط بارگذاری متنوع اعمال نماید. با اجرای پروژه اخیر، قابلیت اطمینان نیروگاه چیبا افزایش یافته و توان خروجی آن نیز ۱۰ مگاوات بیشتر شده‌است.

راه‌حل ارتقاء جی‌تی۲۶ اچ‌ئی، یک نقطه عطف نوآورانه در روند توسعه فناوری نیروگاهی جنرال الکتریک به شمار می‌رود. علیرغم فعالیت جدی شرکت میتسوبیشی به‌عنوان یک تامین‌کننده جهانی در حوزه توربین گاز، مدیران ارشد جنرال الکتریک از حضور در بازار ژاپن خرسند بوده و استقرار و پشتیبانی از ناوگان توربین‌های گازی کلاس اف و اچ خود را یک موفقیت قلمداد می‌کنند. سفارش اخیر شرکت جی‌اف‌ئی، اولین پروژه ارتقاء جی‌تی۲۶ اچ‌ئی برای جی‌ئی در آسیا به‌شمار می‌رود و سومین مورد در بازار جهانی جی‌ئی است. شرکت جنرال الکتریک بسته ارتقاء جی‌تی۲۶ اچ‌ئی را در سال ۲۰۱۹ معرفی کرد.

بخش اصلی این ارتقاء از فناوری بکاررفته در توربین‌های گازی کلاس اچ‌ای به‌عنوان قدرتمندترین و پربازده‌ترین ماشین‌های جی‌ئی به عاریه گرفته شده‌است. در این بسته ارتقاء، قطعات ساخته‌شده به روش تولید افزایشی در کنار بهسازی آیرودینامیکی و دینامیک احتراق گنجانده شده‌است. این ارتقاء بر روی همه اجزای ماشین جی‌تی۲۶ شامل توربین، کمپرسور و محفظه احتراق اعمال می‌شود. انتظار می‌رود قطعات بهسازی‌شده در تاسیسات جی‌ئی در بادن سوئیس تولید شده و برای نصب بر روی ماشین‌ها و نیروگاه چیبا در ماه نخست سال ۲۰۲۱ به ژاپن منتقل شود. در نهایت، این ماشین‌های روزآمد تا نیمه دوم سال ۲۰۲۱ وارد خدمات عملیاتی خواهند شد.

 

منبع:

Diesel and Gas Turbine

 

*کنار گذاشتن ناوگان بی۷۷۷ خطوط هوایی ژاپن مجهز به موتورهای P&W

*آغاز بهره‌برداری عملیاتی از نیروگاه سیکل ترکیبی ارتقا‌یافته ژاپن

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها