سوانح هوایی

برخورد با مرغان دریایی بر فراز ژوکوفسکی (سوانح هوایی سی و ششم)

سوانح هوایی از تلخ‌ترین رویدادها به شمار می‌روند که توجه طیف وسیعی از جامعه را به خود جلب می‌کنند. فارغ از آثار تکان‌دهنده اجتماعی این سوانح، آموزه‌های فنی و عملیاتی از آن‌ها به عنوان عاملی تعیین‌کننده و موثر برای بهبود مستمر نظام کیفی حاکم بر صنعت حمل و نقل هوایی و افزایش ایمنی پرواز به شمار می‌رود. در این مجموعه مقالات، به زبانی ساده مهم‌ترین سوانح هوایی تاریخ پرواز مرور می‌شود که نقص عملکرد یا بروز اشکال فنی در موتور هواپیما به عنوان یکی از عوامل موثر در سانحه شناخته شده باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که هرگز نمی‌توان تنها یک عامل را به عنوان علت اصلی بروز سانحه هوایی معرفی کرد، بلکه زنجیره وقایع و عوامل مختلف منجر به بروز سانحه می‌شود.

سوانح هوایی

در ساعات اولیه صبح پنج‌شنبه ۱۵ اوت ۲۰۱۹، یک فروند جت مسافربری ای۳۲۱-۲۱۱ متعلق به خطوط هوایی اورال با ۲۳۳ سرنشین فرودگاه بین‌المللی ژوکوفسکی را به مقصد فرودگاه سیمفروپول روسیه ترک کرد. پرواز شماره ۱۷۸ شرکت اورال در مراحل اولیه اوج‌گیری در اثر برخورد دو پرنده به موتورهای توربوفن سی‌اف‌ام۵۶-۵بی نصب‌شده بر روی آن، مجبور به لغو پرواز و انجام فرود اضطراری در فرودگاه مبدا شد. خوشبختانه هیچ‎یک از هفت خدمه پروازی و ۲۲۶ مسافر پرواز صدمه جانی ندیدند و تنها به ۱۰ مسافر جراحات جزئی وارد آمد.

سوانح هوایی

در حالی که ایرباس ای۳۲۱ اورال ایرلاینز پس از برخاستن از باند شماره ۱۲ فرودگاه ژوکوفسکی در حال اوج‌گیری بود، در ارتفاع ۷۵۰ پایی با دسته‌ای از مرغ‌های دریایی مواجه شد که به هر دو موتور سی‌اف‌ام۵۶-۵بی آن اصابت کردند. در نتیجه، خلبان به صورت بلادرنگ با توجه به از دست رفتن قابل‌ملاحظه توان موتورها از برج مراقبت درخواست فرود اضطراری کرد و در نهایت جت مسافربری ای۳۲۱ را در مزرعه ذرت چسبیده به انتهای باند روی زمین متوقف نمود. با حضور نیروهای امدادی عملیات تخلیه از طریق پله‌های سرشی از دو طرف هواپیما انجام شد.

سوانح هوایی

این هواپیما در زمان سانحه ۱۵ سال و ۸ ماه سابقه خدمت عملیاتی را به ثبت رساند‌ه بود و در اثر این رویداد، آسیب جدی و غیرقابل تعمیر به آن وارد آمد. این هواپیما چهار ماه پس از تولید توسط ایرباس به یک شرکت هواپیمایی در قبرس فروخته شده و شش سال بعد به مالکیت اطلس‌جت ترکیه درآمده بود. پس از آن و پیش از اجاره کردن این جت مسافربری توسط اورال ایرلاینز به مدت چند ماه این هواپیما در اجاره شرکت سولاریز بود. پرواز شماره ۱۷۸ اورال قرار بود فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری بین مسکو تا سیمفروپول را پرواز کند.

 

منبع:

Aviation Safety

یخ‌زدایی خطرآفرین در نورنبرگ (سوانح هوایی بخش بیست و هشتم)

چرخش مرگبار (سوانح هوایی بخش بیست و نهم)

اشتباه مرگبار در تعویض نشانگر سوخت (سوانح هوایی بخش سی‌ام)

چرخه معیوب توسعه واحد کنترل ملخ (سوانح هوایی سی و یکم)

آتش‌سوزی جت مسافربری فرانسوی در بمبئی (سوانح هوایی سی و دوم)

نقص مرگبار در مکانیزم کنترل پره ملخ Ilyushin 18 (سوانح هوایی سی و سوم)

سستی اتصال پوشش بیرونی CF6-6D (سوانح هوایی سی و چهارم)

سهل‌انگاری مرگبار در دوسلدورف؛ فاجعه در هامبورگ (سوانح هوایی سی و پنجم)

دیدگاه بگذارید

avatar
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی