موتور توربینی هوایی کوچک

آزمایش موتور توربینی هوایی کوچک چاپ سه‌بعدی در روسیه

موسسه مواد هوانوردی روسیه موسوم به ویام با همکاری بنیاد پژوهش‌های پیشرفته این کشور، اولین نمونه موتور توربینی هوایی کوچک ام‌جی‌تی‌دی-۲۰ ساخته‌شده با روش چاپ سه‌بعدی را در مرکز هوانوردی کازانباش تاتارستان آزمایش کرد. در این آزمایش پروازی، موتور مینی جت مذکور بر روی یک پهپاد سبک ای۳۰ مسئول دفتر طراحی سیمونوف نصب شد. موسسه ویام از سال ۲۰۱۵، کار بر روی توسعه موتورهای توربینی قابل‌ساخت با روش چاپ سه‌بعدی را دنبال می‌کند. در مدت این پنج سال، طیف گسترده‌ای از این موتورهای کوچک با استفاده از فناوری تولید افزایشی ساخته شده‌است.

موتورهای تولیدی در چهار رده مختلف از حیث توان خروجی ۹۸ ،۱۹۶، ۱۲۲۵ و ۱۴۷۰ نیوتن دسته‌بندی می‌شوند. هدف اصلی این پروژه، یافتن مواد مناسب برای استفاده در ساخت انواع موتورهای هوایی و فضایی مبتنی بر روش تولید افزایشی است. موتور ام‌جی‌تی‌دی-۲۰ که در آزمایش پروازی اخیر موفق بود، قادر است نیروی پیشرانی در حدود ۲۲ نیوتن را تامین نماید. پهپاد حاصل این موتور با دهانه بال سه متر و وزن بیشینه برخاست ۴۰ کیلوگرم، ظرفیت حمل ۱۰ گرم محموله را دارا می‌باشد. در این پرواز آزمایشی، موتور مینی جت مذکور، پهپاد ای۳۰ را تا ارتفاع ۱۷۰ متر بالا برد و تا سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت شتاب داد.

بنابر ادعای سازندگان این موتور، استفاده از فناوری تولید افزایشی، زمان ساخت موتور توربوجت در این کلاس را ۲۰ برابر کمتر کرده‌است. انتظار می‌رود تولید انبوه این موتورها از سال آینده میلادی آغاز شود. انتظار می‌رود این موتور بر روی پهپاد هدف داون-ام و پهپاد شناسایی زیمنس نیز نصب شود. اخیرا شرکت روسی سوپرآکس آزمایش‌های پروازی یک سامانه پیشرانش الکتریکی را مبتنی بر تاثیر ابررسانایی دمای بالا انجام داده‌است. این شرکت مدعی است بهره‌وری این موتور الکتریکی را تا ۹۸ درصد می‌تواند افزایش دهد.

 

منبع:

nplus1

 

*تامین مواد اولیه تولید قطعات موتور هوایی در روسیه

*سرمایه‌گذاری مفصل روسیه برای ایجاد زیرساخت‌های آزمایشی موتورهای هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها