انکا

انکا پیمانکار ترک برای پروژه‌های نیروگاهی

انکا در سال ۱۹۵۷، توسط دو مهندس عمران جوان ترک فارغ‌التحصیل دانشگاه فنی استانبول تاسیس شد. در سال‌های نخست فعالیت با تلاش بسیار بنیان‌گذاران، این شرکت موفق به اجرای چندین پروژه راهسازی در ترکیه شد. این روند تا سال ۱۹۷۰ ادامه داشت و در مدت ۱۳ سال، انکا موفق به انجام ۳۵ پروژه عمرانی شد که ده مورد در خارج از خاک ترکیه اجرا شده بود. اولین بار در سال ۱۹۷۰، انکا با یک شرکت آلمانی وارد شراکت شد و این مجموعه در پروژه‌های بین‌المللی به عرصه جدیدی قدم گذاشت. در ادامه این نوشتار، با عبور از روند توسعه تاریخی انکا، چند پروژه نیروگاهی انجام‌شده توسط این شرکت در سال‌های اخیر مورد مرور قرار می‎‌گیرند.

نیروگاه سیکل ترکیبی کازان:

کازان

در اکتبر ۲۰۱۹، زیمنس قراردادی را با شرکت کازان‌ورگسینتز به‌عنوان عضوی از هلدینگ تایف برای تحویل، نصب و راه‌اندازی یک واحد توربین گاز اس‌جی‌تی۵-۲۰۰۰ئی، یک واحد توربین بخار اس‌اس‌تی-۶۰۰، یک واحد ژنراتور بازیافت حرارتی بخار و سایر تجهیزات مرتبط برای نیروگاه سیکل ترکیبی ۲۵۰ مگاواتی کازان در تاتارستان روسیه به امضا رسید. شرکت انکا بر اساس توافقنامه همکاری با زیمنس، مسئولیت انجام خدمات، مهندسی، تامین و ساخت به‌عنوان پیمانکار کلید در دست این نیروگاه را عهده‌دار شد. همچنین مسئولیت راه‌اندازی تجهیزات زیمنس بر عهده انکا قرار گرفت. سوخت اصلی نیروگاه، گاز طبیعی است و انتظار می‌رود تا بهار ۲۰۲۳، بهره‌برداری عملیاتی از این نیروگاه آغاز شود. برآوردهای انکا نشان می‌دهد، بیش از ۱۹ هزار متر مکعب بتن و ۳۵۰۰ تن سازه فولادی در ساخت این نیروگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نیروگاه سیکل ترکیبی نیژنکامسک:

نیژنکامسک

کنسرسیوم متشکل از شرکت ترکیه‌ای انکا و شرکت آلمانی زیمنس، پروژه ساخت و راه‌اندازی نیروگاه حرارتی نیژنکامسک در جمهوری تاتارستان روسیه را عهده‌دار شد. این نیروگاه در کرانه غربی رودخانه کاما و در مجاورت شهر نیژنکامسک ساخته می‌شود. قرارداد ساخت این نیروگاه در روزهای پایانی سال ۲۰۱۷، به زیمنس و انکا واگذار شد. دو واحد توربین گاز زیمنس به همراه یک واحد توربین بخار و دو ژنراتور حرارتی بازیافت بخار در این نیروگاه با سوخت گاز طبیعی نصب شده‌اند. برای ساخت این نیروگاه، بیش از ۲۶ هزار و ۵۰۰ متر مکعب بتن مسلح و بیش از ۵۴۰۰ تن سازه فولادی بکار رفته‌است. فعالیت‌های اجرایی پروژه، از دسامبر ۲۰۱۷ آغاز شده و انتظار می‌رود پس از ۴۰ ماه در بهار ۲۰۲۱ به اتمام برسد.

نیروگاه سیکل ترکیبی ذی‌قار:

نیروگاه

شرکت انکا در روزهای آغازین سال ۲۰۱۷، با مشارکت جنرال الکتریک، اجرای پروژه سیکل ترکیبی ذی‌قار عراق را در قالب قرارداد جی‌ئی با وزارت برق این کشور را بر عهده گرفت. انکا یکبار دیگر به‌عنوان پیمانکار کلید در دست مسئولیت کلیه فعالیت‌های ساخت و راه‌اندازی نیروگاه را عهده‌دار شد. توان خروجی این نیروگاه ۷۵۰ مگاوات می‌باشد و تاسیسات ذخیره‌سازی سوخت و تصفیه سوخت‌های مایع برای آن تعبیه شده‌است. نیروگاه ذی‌قار با پیکربندی چهار در چهار در یک می‌تواند از سه نوع سوخت مختلف استفاده کند.

چهار واحد توربین گاز پرقدرت ۹ئی هرکدام با توان ۱۲۵ مگاوات توسط جی‌ئی برای نیروگاه تامین شده‌است. در اواخر سال ۲۰۱۸، دولت عراق به‌خاطر مشکلات بودجه، اجرای این پروژه را به دو فاز تقسیم کرد. اجرای فاز اول، از بهار ۲۰۱۹ آغاز شده و انتظار می‌رود تا دسامبر ۲۰۲۰ تکمیل شود. اجرای فاز دو نیز ممکن است تا اواخر ۲۰۲۲ به طول انجامد. محاسبات تیم مهندسی انکا نشان می‌دهد نزدیک به ۲۹۰ هزار مکعب خاک‌برداری برای اجرای پروژه نیروگاه انجام شده و علاوه بر مصرف بیش از ۱۱ هزار متر مکعب بتن، نزدیک به ۱۵۰۰ تن سازه فولادی نیز به کار گرفته شده‌است.

نیروگاه سیکل ترکیبی سماوه:

سماوه

شرکت انکا در قالب یک همکاری دیگر با جنرال الکتریک به‌عنوان پیمانکار کلید در دست، در ساخت و راه‌اندازی نیروگاه سماوه عراق به سفارش وزارت برق این کشور مشارکت کرد. چهار واحد توربین گاز جی‌ئی ۹ئی هر کدام با توان ۱۲۵ مگاوات در این نیروگاه نصب شده‌است. پروژه در مارس ۲۰۱۹ کلید خورده و بنابر اعلام انکا، حجم خاکبرداری اولیه از ۳۱۷ هزار مترمکعب تجاوز کرده‌است. بیش از ۱۱۶۰۰ متر مکعب بتن و نزدیک به ۱۷۰۰ تن سازه فولادی در ساخت این نیروگاه بکار گرفته شده‌است.

نیروگاه سیکل ترکیبی بسمایه:

انکا

قرارداد ساخت و راه‌اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۵۰۰ مگاواتی بسمایه در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی بغداد، در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ به امضا رسید و انکا به‌عنوان پیمانکار کلید در دست، مسئولیت اجرای پروژه را پذیرفت. این پروژه، در مدت ۴۱ ماه اجرا شد و در فوریه ۲۰۱۸، بطور کامل به پایان رسید. چهار واحد توربین جی‌ئی ۹اف‌ای هر کدام با توان ۲۵۰ مگاوات در این نیروگاه نصب شده‌است.

همچنین چهار واحد ژنراتور بازیافت حرارتی بخار با کندانسورهای سطحی به همراه دو توربین ژنراتور بخار هر کدام با ظرفیت ۲۵۰ مگاوات و دو برج خنک‌کننده در این نیروگاه تعبیه شده‌است. بهره‌برداری عملیاتی از این نیروگاه در دو فاز انجام شد و در گام اول، هزار مگاوات از ظرفیت ۱۵۰۰ مگاوات آن فعال گردید. بنابر اعلام شرکت انکا، بیش از ۳۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری در این پروژه انجام شده و علاوه بر آن، ۶۰ هزار مترمکعب بتن و نزدیک به ۹ هزار تن سازه فولادی نیز مصرف شده‌است.

نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۵۰۰ مگاواتی سلیمانه:

انکا

در سال ۲۰۱۳، هلدینگ ام‌جی‌اچ قرارداد کلید در دست را به شرکت انکا برای ارتقاء نیروگاه سلیمانه اقلیم کردستان عراق از پیکربندی سیکل ساده به سیکل ترکیبی به امضا رساند. نیروگاه موجود مجهز به هشت واحد توربین گاز جی‌ئی۹ئی در مجموع توانی معادل ۱۰۰۰ مگاوات را تامین می‌کرد که با اجرای پروژه ارتقاء به سیکل ترکیبی و اضافه شدن توربین‌های بخار جی‌ئی، ۵۰۰ مگاوات دیگر به ظرفیت آن اضافه می‌شد. نیروگاه سیکل ترکیبی سلیمانه از نوع دو نوع سوخت گاز طبیعی و دیزل استفاده می‌کند. پروژه ساخت این نیروگاه، در ژوئیه ۲۰۱۳ آغاز و سه سال و یک ماه پس از آن، بطور کامل به پایان رسید. بنابر گزارش‌های تیم اجرایی شرکت انکا، بیش از ۲۶۰ هزار مترمکعب خاکبرداری در این پروژه انجام شد و برای اجرای کارهای عمرانی از ۴۵ هزار متر مکعب بتن و ۵۸۰۰ تن فولاد استفاده گردید.

نیروگاه سیکل ترکیبی اوباری:

انکا

شرکت انکا پروژه ساخت و راه‌اندازی نیروگاه ۶۴۰ مگاواتی اوباری لیبی را اجرا کرده‌است. این نیروگاه از نفت خام به‌عنوان سوخت اصلی استفاده می‌کند و پروژه ساخت آن شامل نصب ۵۰ کیلومتر لوله انتقال نفت از میادین نفتی لیبی نیز می‌شد. این نیروگاه در مناطق دورافتاده بیابانی لیبی با تراکم جمعیتی بسیار کم ساخته شده‌است. در ابتدا در سال ۲۰۰۷، قرارداد ساخت این نیروگاه با شرکت جنرال الکتریک منعقد شد و گام‌های اجرایی اولیه در نوامبر سال ۲۰۱۰ برداشته شد، اما چند ماه بعد، به‌خاطر درگیری نظامی غرب با لیبی عملا متوقف شد.

پس از کش و قوس‌های فراوان، در نهایت در اکتبر ۲۰۱۶، شرکت انکا با جلب حمایت جنرال الکتریک و توافق با دولت موقت لیبی کار در سایت نیروگاه را از سر گرفت. بی‌ثباتی دولت مرکزی لیبی و بروز مشکلات فراوان منجر شد تا در پاییز ۲۰۱۷، یک بار دیگر پروژه با جدیت دنبال شود و زیمنس نیز وارد فهرست تامین‌کنندگان تجهیزات شد. درنهایت، این پروژه پر دردسر که از دسامبر ۲۰۱۰ کلید خورده بود، در اواخر سال ۲۰۱۷، پس از هشت ماه به پایان رسید. چهار واحد توربین گاز اس‌جی‌تی۵-۲۰۰۰ئی هر کدام با توان ۱۶۰ مگاوات در این نیروگاه نصب شدند.

شرکت انکا در ۶۳ سال فعالیت بیش از دو هزار پروژه ریز و درشت را انجام داده‌است. در این میان، انجام ۲۴ پروژه نصب و راه‌اندازی نیروگاهی به‌عنوان پیمانکار کلید در دست، از اهمیت بسزایی برخوردار است. شرکت انکا با سرمایه ثبت‌شده ۲.۷ میلیارد دلار، در بورس ترکیه سهام عرضه می‌کند و در بیش از ۴۵ کشور دنیا، دفتر فعال دارد. مجموع درآمد شرکت انکا در سال ۲۰۱۸، از مرز سه میلیارد دلار عبور کرد و بیش از ۳۱ هزار نفر برای آن کار می‌کنند. اگرچه انکا اساسا یک شرکت عمرانی است و کار خود را با اجرای پروژه‌های راهسازی در دهه ۶۰ میلادی آغاز کرد، اما شرکت راهبردی و همکاری فعال با بازیگران اصلی صنعت نیروگاهی جهان، موقعیت ممتازی را در اختیار این شرکت برای نقش‌آفرینی در جذاب‌ترین بازارهای این حوزه در سال‌های اخیر به‌ویژه در عراق و همچنین در روسیه قرار داده‌است.

 

منبع:

ENKA

 

*همکاری انکا و زیمنس در ساخت دو نیروگاه در لیبی

*پروژه نیروگاهی بزرگ روسیه برای شرکت انکا ترکیه

دیدگاه بگذارید

avatar
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی