موتورسیچ

تاکید مجدد آمریکا بر نگرانی از تصاحب شرکت موتورسیچ توسط چین

دولت آمریکا یکبار دیگر مخالفت خود با تلاش چین برای تصاحب شرکت سازنده موتورهای هوایی اوکراین موسوم به موتورسیچ را اعلام کرد. این موضوع در مکالمه تلفنی وزیر خارجه آمریکا با رئیس‌جمهور اوکراین در روزهای پایانی ماه اوت مورد تاکید قرار گرفت. در این مکالمه تلفنی، مایک پمپئو نگرانی دولت متبوع خود را از افزایش سرمایه‌گذاری‌های چین در اوکراین به‌ویژه تلاش برای تصاحب شرکت موتورسیچ به‌روشنی بیان کرد.

در اوایل سال ۲۰۱۷، گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد شرکت هوانوردی اسکای‌ریزون واقع در پکن ۴۱ درصد سهام شرکت موتورسیچ را مطالبه کرده‌است. فشارهای بعدی آمریکا موجب شد که کی‌یف در سپتامبر ۲۰۱۷ این فرآیند را متوقف کند و اجرای آن را به بررسی‌های بیشتر منوط نماید. جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود که اخیرا منتشر شده به ملاقاتی در کی‌یف در آوریل ۲۰۱۹ اشاره کرده که مقامات چینی علاقمندی خود برای سرمایه‌گذاری و تملک شرکت‌های موتورسیچ و آنتونف به مقام‌های دولت اوکراین را اعلام کرده‌اند.

چین در دو دهه اخیر، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی را برای توسعه موتورهای هوایی انجام داده و منابع غربی، این کشور را به جاسوسی صنعتی در این زمینه بارها متهم کرده‌اند. شرکت موتورسیچ با سابقه طولانی در توسعه انواع موتورهای توربوفن، توربوپراپ و توربوشفت گزینه بسیار جذابی برای شرکت‌های فعال در حوزه موتورهای هوایی در چین از حیث انتقال تجربه و دانش فنی است. ارزیابی منابع غربی از تحولات فناورانه چین نشان می‌دهد که دو حوزه رادار و موتورهای هوایی در راس فهرست اولویت‌های توسعه راهبردی چین قرار دارد.

 

منبع:

Flight Global

 

*هوانوردی عمومی چین از منظر نوع موتور

*تاکید چین بر ساخت موتور توربوفن بومی برای جت مسافربری سی۹۱۹

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها