سی‌اف‌ام

دردسرهای سال پر بلوا برای سی‌اف‌ام

صنعت هوافضای جهان سالی پر دردسر و افتی بی‌سابقه را در بخش‌های مختلف و بطور خاص در بخش حمل و نقل غیرنظامی تجربه می‌کند. شرکت سی‌اف‌ام اینترنشنال نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست و با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. این مجموعه که از شراکت جنرال الکتریک و سافران تشکیل شده‌، در انتهای زنجیره تامین محصولی پیچیده و بسیار فناور به نام موتور هوایی غیرنظامی ایستاده و مشتریان اصلی آن شامل بوئینگ و ایرباس تنظیم‌کننده اصلی بازار به ‌شمار می‌روند. اولین زنگ خطر برای بازار این شرکت زمانی به ‌صدا درآمد که اشکالات فنی در هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مَکس آشکار شد و برنامه پرشتاب تولید آن با وقفه‌ای درخور توجه روبرو گردید.

علیرغم همه این مشکلات، سی‌اف‌ام اینترنشنال سال ۲۰۱۸ را با تحویل ۲۱۶۲ دستگاه موتور به ایرباس و بوئینگ پشت ‌سر گذاشت که از آن میان ۱۱۱۸ دستگاه از نوع روزآمد لیپ ۱ بود. در سال ۲۰۱۹، قصه مقداری متفاوت بود و تحویل ۲۱۲۷ دستگاه موتور مقداری کمتر از عملکرد پیش‌بینی‌شده ثبت گردید، اگرچه از این میان ۱۷۳۶ دستگاه را موتورهای لیپ ۱ تشکیل می‌دادند. در شرایط کنونی و با گسترش همه‌گیری ویروس کوید-۱۹ و تاثیر مستقیم آن بر کاهش تولید هواپیماهای ایرباس ای۳۲۰نئو در سال ۲۰۲۰، سی‌اف‌ام اینترنشنال به تکاپو افتاده تا برنامه تولید خود را به‌گونه‌ای تنظیم نماید تا از این بحران کم‌سابقه به سلامت عبور کند.

البته در این میان تنها خبر خوب آن که مشکلات بوئینگ با هواپیمای ۷۳۷ مَکس به پایان رسیده و بارقه‌ای از امید برای تولید و عرضه موتورهای لیپ-۱ای و بی را ایجاد کرده‌است. در این میان، یکی از کارهای مهمی که سی‌اف‌ام اینترنشنال باید انجام دهد کمک به بهره‌برداران و مالکان هواپیماهای ۷۳۷مَکس برای بازگرداندن سریع این هواپیما به چرخه عملیات پس از زمین‌گیر شدن طولانی است. بر این اساس، باید با مرور دقیق شرایط نگهداری هواپیما و موتورها و درنظر گرفتن دستور‌العمل‌های استاندارد نگهداری موتور اطمینان حاصل شود که محصولات سی‌اف‌ام اینترنشنال نصب‌شده بر روی این هواپیماها بدون مشکل قادر به انجام ماموریت خود خواهند بود.

 

منبع:

Aviation week

 

*خانواده موتورهای ‌CFM56 در یک نگاه

*موتور هوایی CFM56 در گذر زمان

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها