سازمان هوانوردی فدرال آمریکا افایای، گواهینامه صلاحیت پروازی موتور توربوفن جیئی9اکس محصول بخش هوانوردی جنرال الکتریک را صادر کرد. تایید صلاحیت پروازی این موتور با نیروی پیشران 105 هزار پاوند (معادل 467 کیلونیوتن) نقطه عطف مهمی برای شرکت بوئینگ در تلاش برای دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی هواپیمای بوئینگ777-9 مجهز به موتور جیئی9اکس به شمار میرود. انتظار میرود بوئینگ تولید نمونههای عملیاتی جت مسافربری بی777-9 را از سال 2022 آغاز کند. جنرال الکتریک برنامه دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی جیئی9اکس را با استفاده از هشت دستگاه موتور آزمایشی و ثبت پنج هزار ساعت عملیاتی در قالب هشت هزار سیکل به پایان رساند.
جنرال الکتریک برای پشتیبانی از برنامه آزمایش پروازی هواپیمای 777اکس، هشت دستگاه موتور آزمایشی به همراه دو دستگاه موتور یدکی را به تاسیسات بوئینگ در سیاتل ارسال کردهاست. بوئینگ برای دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی هواپیمای جدید خانواده 777، چهار فروند از این پرنده را تولید کردهاست. علاوه بر این، جنرال الکتریک در تلاش است تاییدیه افایای برای عملیات با برد افزایشیافته موسوم به ایتاپس را برای موتور جدید جیئی9اکس دریافت کند و انتظار میرود در راستای انجام این کار، به سه هزار سیکل آزمایش زمینی دیگر نیاز خواهد بود. همچنین آزمایشهایی برای آمادهسازی مهندسان بخش پشتیبانی جیئی با هدف ارائه خدمات به مشتریان در زمان بهرهبرداری عملیاتی آن انجام خواهد شد.
تاکنون چندین دستگاه نمونه عملیاتی جیئی9اکس در کارخانه بخش هوانوردی جنرال الکتریک مونتاژ شده و پس از انجام آزمایشهای پذیرش تحویل مشتریان خواهد شد. در سال 2019، مشکلاتی برای این موتور پیش آمد که از آن میان میتوان به اشکال در پرههای ثابت در قسمت پرفشار کمپرسور اشاره کرد. بروز این مشکلات باعث شد که جنرال الکتریک موتورهای ارسالی برای آزمایش چهار فروند هواپیمای بوئینگ را پس بگیرد و پس از اعمال تغییرات مجددا آن را به بوئینگ بدهد. در نتیجه این مشکلات تاخیرهایی در برنامه آزمایش پروازی بی 777-9 پیش آمدهاست.
منبع:
*۲۳۷ فناوری جدید در موتور GE9X
*آزمایش موتور GE9X در شرایط یخزدگی [فیلم]