صلاحیت پروازی

تایید صلاحیت پروازی موتور توربوفن پرقدرت GE9X

سازمان هوانوردی فدرال آمریکا اف‌ای‌ای، گواهینامه صلاحیت پروازی موتور توربوفن جی‌ئی۹اکس محصول بخش هوانوردی جنرال الکتریک را صادر کرد. تایید صلاحیت پروازی این موتور با نیروی پیشران ۱۰۵ هزار پاوند (معادل ۴۶۷ کیلونیوتن) نقطه عطف مهمی برای شرکت بوئینگ در تلاش برای دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی هواپیمای بوئینگ۷۷۷-۹ مجهز به موتور جی‌ئی۹اکس به شمار می‌رود. انتظار می‌رود بوئینگ تولید نمونه‌های عملیاتی جت مسافربری بی۷۷۷-۹ را از سال ۲۰۲۲ آغاز کند. جنرال الکتریک برنامه دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی جی‌ئی۹اکس را با استفاده از هشت دستگاه موتور آزمایشی و ثبت پنج هزار ساعت عملیاتی در قالب هشت هزار سیکل به پایان رساند.

جنرال الکتریک برای پشتیبانی از برنامه آزمایش پروازی هواپیمای ۷۷۷اکس، هشت دستگاه موتور آزمایشی به همراه دو دستگاه موتور یدکی را به تاسیسات بوئینگ در سیاتل ارسال کرده‌است. بوئینگ برای دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی هواپیمای جدید خانواده ۷۷۷، چهار فروند از این پرنده را تولید کرده‌است. علاوه بر این، جنرال الکتریک در تلاش است تاییدیه اف‌ای‌ای برای عملیات با برد افزایش‌یافته موسوم به ایتاپس را برای موتور جدید جی‌ئی۹اکس دریافت کند و انتظار می‌رود در راستای انجام این کار، به سه هزار سیکل آزمایش زمینی دیگر نیاز خواهد بود. همچنین آزمایش‌هایی برای آماده‌سازی مهندسان بخش پشتیبانی جی‌ئی با هدف ارائه خدمات به مشتریان در زمان بهره‌برداری عملیاتی آن انجام خواهد شد.

تاکنون چندین دستگاه نمونه عملیاتی جی‌ئی۹اکس در کارخانه بخش هوانوردی جنرال الکتریک مونتاژ شده و پس از انجام آزمایش‌های پذیرش تحویل مشتریان خواهد شد. در سال ۲۰۱۹، مشکلاتی برای این موتور پیش آمد که از آن میان می‌توان به اشکال در پره‌های ثابت در قسمت پرفشار کمپرسور اشاره کرد. بروز این مشکلات باعث شد که جنرال الکتریک موتورهای ارسالی برای آزمایش چهار فروند هواپیمای بوئینگ را پس بگیرد و پس از اعمال تغییرات مجددا آن را به بوئینگ بدهد. در نتیجه این مشکلات تاخیرهایی در برنامه آزمایش پروازی بی ۷۷۷-۹ پیش‌ آمده‌است.

 

منبع:

Flight global

 

*۲۳۷ فناوری جدید در موتور GE9X

*آزمایش موتور GE9X در شرایط یخ‌زدگی [فیلم]

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها