تولید بومی توربین‌های گاز پرقدرت

گامی مهم در برنامه تولید بومی توربین‌های گاز پرقدرت روسیه

شرکت خصوصی روسی پاور ماشین، به‌عنوان بخشی از برنامه تحقیق و توسعه خود با هدف تولید بومی توربین‌های گاز پرقدرت در  روسیه، نمونه اولیه سامانه پایش از دور و تشخیص عیب برای توربین جی‌تی-۱۷۰. ۰۱ را ساخته‌است. پاور ماشین برای طراحی و ساخت این سامانه تشخیص عیب و پایش وضعیت، با موسسه نام‌آشنا و باسابقه روسی وی‌تی‌آی، متخصص سامانه‌ها و راه‌حل‌های نگهداری سامانه‌های صنعتی همکاری نزدیک داشته‌است. این سامانه، بر اساس معماری نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تجهیزات بکار رفته در واحدهای کنترلی نیروگاه‌های حرارتی روسیه و متناسب با توربین گاز جی‌تی-۱۷۰ انجام شده‌است. با عملیاتی شدن این سامانه، امکان تشخیص عیب تجهیزات در محل استقرار خود در نیروگاه بر اساس داده‌های زمان واقعی مهیا می‌شود و متناسب با آن، برنامه تعمیرات و نگهداری بطور هوشمندانه و به صرفه و با هدف تحقق بیشترین زمان دسترسی به تجهیزات انجام خواهد شد.

همچنین تدابیر لازم برای انتقال ایمن داده‌ها از نیروگاه‌ها به مرکز تحلیل و پایش پاور ماشین و انجام تحلیل‌های بعدی اندیشیده شده‌است. پاور ماشین مدعی است با انجام یک کار مطالعاتی گسترده، توربین‌های گاز موجود با ظرفیت تولید توان ۶۰ مگاوات و بیشتر را با دقت مورد بررسی قرار داده و فهرست کاملی از عیوب احتمالی و اشکالات در کارکرد آنها را به دست آورده تا بر اساس آن، الگوریتم‌های تشخیص عیب خود را کارآمدتر کند و امکان کشف اخلال در عملیات و انحراف از استانداردهای عملیاتی را برای سامانه جدید پایش وضعیت خود تسهیل نماید. آزمایش‌های کارخانه‌ای سامانه پایش از دور و تشخیص عیب توربین جی‌تی-۱۷۰. ۰۱ از سال ۲۰۲۲ کلید می‌خورد.

همچنین در قالب یک دوره بهره‌برداری آزمایشی، مدل‌های پیش‌بینی و تعامل این سامانه با تجهیزات نیروگاهی و سازوکارهای انتقال داده و همچنین مدل‌های تحلیل داده مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. پاور ماشین از سال ۲۰۱۸، تولید توربین‌های گاز جی‌تی-۶۵ و جی‌تی-۱۷۰ را آغاز کرده‌است. از آن زمان، دفتر طراحی و مرکز اسناد فنی در این شرکت راه‌اندازی شده‌است. پاور ماشین در سال ۲۰۱۹، در مناقصه وزارت صنعت و تجارت روسیه برای دریافت حمایت از پروژه تحقیق و توسعه در حوزه تولید بومی توربین‌های گاز پرقدرت موفق شد منابع مالی خوبی را برای پیشبرد کار خود دریافت نماید. از آن زمان تاکنون، سطح همکاری این شرکت خصوصی با موسسات پژوهشی روسیه با شتاب بیشتری پیش می‌رود.

 

منبع:

Diesel and Gas Turbine

 

*آغاز ساخت نمونه عملیاتی اولین توربین گاز پر قدرت روسیه

*زیمنس خود را برای افزایش بومی‌سازی توربین‌های گاز در روسیه آماده می‌کند

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها