انرژی

پیش‌بینی خوش‌بینانه آژانس بین‌المللی انرژی برای پسا کرونا

جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که برای بازگشت حجم تقاضای جهانی در حوزه انرژی به سطح موجود پیش از همه‌گیری ویروس کوید-۱۹، در خوش‌بینانه‌ترین حالت دست‌کم باید سه سال انتظار کشید. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که در پاییز سال جاری، تقاضای جهانی انرژی پنج درصد کاهش می‌یابد و سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز ۱۸ درصد کمتر می‌شود. انتظار می‌رود مصرف نفت در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل از آن، هشت درصد کمتر شود و مصرف ذغال‌سنگ نیز با کاهش هفت درصدی روبرو باشد. منابع تجدیدپذیر تولید انرژی آسیب کمتری از این همه‌گیری خطرناک می‌بینند.

یکی از پیش‌فرض‌های این تحلیل خوش‌بینانه بر این اصل استوار است که در سال ۲۰۲۱، بحران همه‌گیری کرونا توسط دولت‌ها مهار می‌شود. در این سناریو، فرض شده‌ که تولید ناخالص داخلی کشورها در پایان ۲۰۲۱، به میانگین پیش از بحران کرونا باز می‌گردد و تقاضا بازار جهانی انرژی در اوایل ۲۰۲۳، روند قبلی خود را تکرار خواهد کرد. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۴۰، سهم ذغال‌سنگ در بازار انرژی جهان برای اولین بار در تاریخ دنیای مدرن به زیر ۲۰ درصد کاهش یابد. تقاضا برای ذغال‌سنگ در حوزه صنعت و تولید توان در هند، اندونزی و جنوب شرقی آسیا قابل‌ملاحظه خواهد بود، اما نرخ تغییرات آن کمتر از پیش‌بینی‌های اولیه است. در چین نیز که امروزه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده جهانی ذغال‌سنگ است، روند بکارگیری این ماده طبیعی تا سال ۲۰۲۵ افزایشی خواهد بود، اما از آن به بعد با شیب ملایم رو به افول خواهد نهاد.

کاهش بی‌سابقه تقاضا برای نفت در ۲۰۲۰، سه سال دیگر متوقف شده و شرایط به حالت پیش از شیوع کوید-۱۹ باز خواهد گشت. در حالی که حمل و نقل جاده‌ای بیش از ۶۰ درصد رشد مصرف نفت در یک دهه پیش را به خود اختصاص داده، برآورد می‌شود صنعت پتروشیمی در یک دهه پیشرو ۶۰ درصد حجم کل مصرف نفت را ازآن خود کند که عمدتا از افزایش تقاضا برای پلاستیک در مصارف بسته‌بندی ناشی خواهد شد. تقاضا برای گاز طبیعی بسیار سریع‌ سال ۲۰۲۰ را پشت‌سر می‌گذارد و پیش‌‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، رشدی ۱۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ را شاهد باشد. عمده مصرف در آسیا متمرکز خواهد بود. تا سال ۲۰۳۰، منابع تجدیدپذیر تولید توان مانند آب، باد، انرژی خورشیدی، بیوانرژی و حرارت زمین سهم بزرگ‌تری در تولید برق ایفا خواهند کرد. انتظار می‌رود برق تولیدی چین از منابع تجدیدپذیر در سال ۲۰۳۰، معادل مجموع برق مصرفی سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و ایتالیا باشد.

 

منبع:

Diesel and Gas Turbine

 

*رویدادهای آخر سال ۲۰۱۸ در حوزه انرژی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها