ارتقاء نیروگاه

مروری بر پروژه ارتقاء بزرگترین نیروگاه تایوان

بزرگترین نیروگاه سیکل ترکیبی گاز طبیعی تایوان موسوم به داتان در شهر تااویان در فاصله ۵۰ کیلومتری غرب تایپه پایتخت این جزیره قرار دارد. شرکت دولتی برق تایوان مالکیت و بهره‌برداری از این نیروگاه را بر عهده دارد. این نیروگاه در سال ۲۰۰۵ عملیاتی شده و در حال حاضر ۷ واحد مستقر با مجموع ظرفیت ۴۹۸۶ مگاوات بطور فعال دارد. انتظار می‌رود سه واحد سیکل ترکیبی دیگر نیز به این نیروگاه اضافه شود. نیروگاه داتان در پارک صنعتی ساحلی در منطقه گوانیان در مساحتی معادل ۱۱۶ هکتار واقع شده‌است. قرار است پروژه گسترش و ارتقاء این نیروگاه در قسمت جنوبی آن در زمینی به مساحت ۱۹،۸ هکتار اجرا شود.

در سال ۲۰۱۸، توربین‌های گاز ام۵۰۱اف در ۶ واحد نخست این نیروگاه ارتقاء یافته‌اند و محفظه احتراق با آلایندگی کم مدل اف‌ام‌کی۸ بر روی آنها نصب شد و همچنین پره‌های توربین نیز با نمونه‌های روزآمد جایگزین شدند. این پروژه بازسازی و ارتقاء در سال ۲۰۱۹ بطور کامل پایان یافت و در اجرای آن، از راه‌حل دیجیتال خدماتی و پشتیبانی میتسوبیشی موسوم به تامانی استفاده شد. در سال ۲۰۱۸، همچنین واحد ۷ نیروگاه، متشکل از دو توربین گاز سیکل ساده ۳۰۰ مگاواتی راه‌اندازی شد که در پروژه گسترش و ارتقاء اخیر قرار است با افزودن توربین بخار، این واحد نیز به پیکربندی سیکل ترکیبی تبدیل شود.

بر این اساس، علاوه بر افزایش بهره‌وری، توان خروجی واحد هفتم از ۶۰۰ مگاوات به ۹۰۰ مگاوات افزایش خواهد یافت. شرکت دولتی برق تایوان در فوریه ۲۰۱۹، قراردادی به میزان ۱،۲ میلیارد دلار با کنسرسیوم متشکل از جنرال الکتریک و شرکت ژاپنی ماروبنی برای اجرای کلید در دست واحدهای هشتم و نهم نیروگاه داتان منعقد کرد که در آن واحدها، چهار توربین گاز ۷اچ‌ای محصول جنرال الکتریک نصب خواهد شد. واحدهای ۷،۸ و ۹ سیکل ترکیبی نیروگاه داتان، بهره‌وری حرارتی معادل ۶۰،۷ درصد و انرژی حرارتی خالص معادل ۵۹۳۰ کیلو ژول به کیلووات ساعت را تامین می‌کنند. سرعت دورانی توربین‌های این سه واحد نیز ۳۶۰۰ دور در دقیقه است.

مراسم کلنگ‌زنی برای آغاز فعالیت‌های عمرانی فاز دوم ارتقاء واحد هفتم نیروگاه داتان، در ژوئیه ۲۰۲۰ آغاز شد و انتظار می‌رود این واحد تا ژوئن ۲۰۲۴، وارد خدمت عملیاتی شود. همچنین واحدهای هشتم و نهم به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۳ عملیاتی می‌شوند. توربین گاز پرقدرت ۷اچ‌ای محصول جی‌ئی قادر است توان خروجی در پیکربندی سیکل ترکیبی از ۴۳۸ تا ۶۴۰ مگاوات را تامین نماید. بهره‌وری این ماشین در پیکربندی سیکل ترکیبی به ۶۴ درصد می‌رسد. شرکت سامانه نیروگاهی میتسوبیشی هیتاچی در آوریل ۲۰۲۰ سفارش تامین توربین‌های بخار برای تبدیل واحد هفتم نیروگاه داتان به سیکل ترکیبی را از دولت تایوان دریافت کرد.

مسئولیت اجرای فازهای هشتم و نهم نیروگاه داتان نیز بر عهده کنسرسیومی متشکل از جنرال الکتریک و ماروبنی است. شرکت جی‌ئی تجهیزات عمده شامل توربین‌های گاز و بخار، ژنراتورها و بویلرهای بازیافت حرارتی را تامین می‌کند و ماروبنی نیز مسئولیت فراهم آوردن سایر ماشین‌آلات و اجرای فعالیت‌های مهندسی عمرانی و نصب و راه‌اندازی نیروگاه را عهده‌دار می‌شود. شرکت بیمه سرمایه‌گذاری و صادرات نیپون معروف به نکسی منابع مالی و اعتبارات لازم برای ساخت واحدهای جدید بزرگترین نیروگاه تایوان را تامین خواهد کرد.

 

منبع:

Power-technology

 

*وارتسیلا نیروگاه تایوان را گازسوز می‌کند

*قرارداد تامین تجهیزات نیروگاهی در تایوان برای جنرال الکتریک

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها