ام‌سی21

عرضه اولین جت مسافربری ام‌سی۲۱ مجهز به موتور‌های پی‌دی۱۴

اتحادیه شرکت‌های هواپیما‌سازی روسی موسوم به یوای‌سی، از آماده شدن اولین نمونه پیش‌تولیدی جت مسافربری ام‌سی۲۱ مجهز به موتورهای توربوفن پی‌د‌ی۱۴ محصول شرکت آویادویگاتل خبر می‌دهد. تا پیش از این، نمونه‌های قبلی تولید شده این هواپیما به موتورهای توربوفن آمریکایی پی‌دبلیو۱۴۰۰جی محصول پرت‌اندویتنی مجهز می‌شدند. این جت مسافربری بومی جدید روسی توسط شرکت ایرکوت توسعه یافته و می‌تواند ۱۶۳ تا ۲۱۱ مسافر را تا مسافت ۶ هزار کیلومتر جابجا نماید. اولین پرواز این هواپیمای باریک‌پیکر در بهار ۲۰۱۷ انجام شد و از آن زمان تاکنون، سه نمونه پیش‌تولیدی دیگر به برنامه آزمایش و ارزیابی با هدف دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی پیوسته‌اند. همه این چهار فروند به موتور پی‌دبلیو۱۴۰۰ مجهز هستند. پیش از این، موتور پی‌دبلیو۱۴۰۰ برروی نمونه‌هایی از هواپیمای ایرباس ای۳۲۰نئو نیز نصب شده‌است.

جت مسافربری MC21

روس‌ها در آغاز اجرای پروژه ام‌سی۲۱ قصد داشتند راهبرد مشابه پروژه سوخو سوپرجت را دنبال کنند و با مشارکت شرکت‌های غربی، راه را برای کسب بازار‌های صادراتی برای آن هموار کنند. تجربه تلخ پروژه سوخو سوپرجت و عدم موفقیت آن در کسب بازارهای بین‌المللی منجر شد تا دولت روسیه تصمیم بگیرد مسیر توسعه ام‌سی۲۱ را به طور متفاوت و با تمرکز برروی تامین‌کنندگان داخلی دنبال کند.

انتظار می‌رود گواهینامه صلاحیت پروازی هواپیمای ام‌سی۲۱ تا سال آینده توسط سازمان هواپیمایی کشور روسیه صادر شود و عرضه نخستین فروندهای عملیاتی شرکت آیروفلوت تا پایان ۲۰۲۱ رقم بخورد. شرکت ایرکوت مدعی است هزینه عملیاتی این جت مسافربری، ۱۵ درصد کمتر از نمونه‌های مشابه در خانواده‌های ایرباس ای۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷ است. تاکنون ۱۷۵ سفارش برای این هواپیما ثبت شده که عمدتا مربوط به شرکت‌های هواپیمایی روسی است.

 

منبع:

airway1

 

*آزمایش تزریق آب به موتورهای جت مسافربری MC-21

*ساخت نخستین پایلون برای نصب موتور توربوفن پی‌دی۱۴ روی جت مسافربری MC-21

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها