پرواز

نخستین پرواز جت مسافربری جدید روسیه با موتورهای توربوفن بومی

جدیدترین جت مسافربری ساخت روسیه، در روز ۱۵ دسامبر ۲۰۲۰، مجهز‌ به دو دستگاه موتور توربوفن بومی نخستین پرواز خود را انجام داد. نخستین نمونه پیش‌تولیدی هواپیمای مسافربری میان‌برد ام‌سی۲۱ مجهز به دو دستگاه موتور توربوفن پی‌دی۱۴ محصول آویادویگاتل، نخستین پرواز خود را از فرودگاهی در سیبری انجام داد. لازم به تاکید است اولین پرواز نخستین نمونه پیش‌تولیدی این هواپیما مجهز به موتور غیر روسی، در بهار ۲۰۱۷ انجام شده‌است.

شرکت ایرکوت وابسته به اتحادیه هواپیماسازان روسیه یواِی‌سی، جت مسافربری ام‌سی۲۱ را تولید می‌کند و موتورهای پی‌دی۱۴ نیز توسط آویادویگاتل وابسته به اتحادیه موتورسازان روسی یو‌ئی‌سی توسعه یافته که هر دو این مجموعه‌ها وابسته به هلدینگ معظم دولتی هوافضایی و دفاعی روسیه موسوم به روستک هستند.

موتور توربوفن بومی

بنابر اعلام شرکت ایرکوت، نخستین پرواز اولین هواپیمای ام‌سی۲۱ مجهز به موتورهای پی‌دی۱۴، به مدت ۱ساعت و ۲۵ دقیقه به طول انجامید. براساس برنامه‌ریزی‌های اولیه انتظار می‌رفت تحویل هواپیمای ام‌سی‌۲۱ به مشتریان از سال ۲۰۱۹ آغاز شود، اما بنابر مشکلات ناشی از تحریم و عدم دسترسی برخی قطعات کامپوزیتی برای استفاده در سازه بال، روستک مجبور شد برای پیدا کردن جایگزین روسی این قطعات، زمان تحویل نخستین نمونه را تا پایان سال آینده میلادی به تعویق اندازد.

این هواپیما در دو مدل با ظرفیت ۱۳۰ و ۲۱۱ مسافر عرضه می‌شود. امکان نصب موتور توربوفن آمریکایی پرت‌‌اند‌‌ویتنی پی‌دبلیو۱۴۰۰جی–جِی‌ام و یا موتور روسی پی‌دی۱۴ بر روی این هواپیما وجود دارد. تاکنون ۱۷۵ سفارش برای این هواپیما دریافت شده که ۵۰ مورد آن توسط شرکت هواپیمایی حامل پرچم روسیه آئروفلوت است.

 

منبع:

reuters

 

*عرضه اولین جت مسافربری ام‌سی۲۱ مجهز به موتور‌های پی‌دی۱۴

*آزمایش تزریق آب به موتورهای جت مسافربری MC-21

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها