آنتونوف

سانحه برای غول آنتونوف و دردسرهای آن

یک فروند هواپیمای ترابری سنگین آنتونوف۱۲۴، در روزهای میانی نوامبر، پس از برخاستن از باند فرودگاه نووسیبیرسک در مناطق سیبری روسیه، به علت بروز نقص فنی در یکی از چهار موتور توربوفن لوتارف‌دی۱۸تی دچار سانحه شد و پس از بازگشت و فرود اضطراری روی باند، از مسیر سرعت و مسیر خود منحرف و دچار صدمات اساسی گردید. این حادثه ۲۳ سال پس از آخرین سانحه مرگبار آنتونوف۱۲۴ برای آن تکرار شد. قطعاتی از پوشش جانبی و قطعات داخلی موتور به بال سمت چپ و بخش‌هایی از بدنه برخورد کرد و خدمه‌ پروازی را مجبور به بازگشت به فرودگاه مبداء نمود.

پرواز شماره ۴۰۶۶ شرکت هواپیمایی ولگادنپر، ۸۵ تن قطعات خودرو را از سئول پایتخت کره جنوبی به وین پایتخت اتریش جا‌بجا می‌کرد که در نیمه‌ راه توقفی برنامه‌ریزی شده در روسیه داشت. این هواپیما پس از برخاستن از فرودگاه نووسیبیرسک، به علت بروز نقص فنی در موتور مجبور به فرود اضطراری شد که خلبان موفق به متوقف کردن هواپیما روی باند نشد و تصاویر منتشر شده از این سانحه نشان می‌دهد که بخش جلویی یکی از موتورها به‌طور کامل جدا شده‌است.

آنتونوف

تنها ۵۵ فروند از این هواپیما تولید شده و این غول آنتونوف از سال ۱۹۸۶ به خدمت عملیاتی پیوسته‌است. این هواپیما در ابتدا با ماموریت ترابری نظامی به کار گرفته شد، اما پس از فروپاشی شوروی استفاده از آن برای حمل و نقل محموله‌های تجاری نیز آغاز شد. در دهه۱۹۹۰، هواپیماهای آنتونوف ۱۲۴روسلان، چهار سانحه مرگبار را تجربه کردند. اولین مورد در اکتبر ۱۹۹۲ رخ داد که یکی از نمونه‌های اولیه هواپیما در اثر برخورد پرنده به موتور در منطقه جنگلی در نزدیکی کارخانه آنتونوف سقوط کرد. یک سال بعد، یک فروند دیگر از این هواپیماها متعلق به شرکت آویا ‌استار در مراحل اولیه تقرب به فرودگاه کرمان در ایران دچار سانحه شد و سقوط کرد. در اثر این سانحه، تمام ۱۷ سرنشین این هواپیما جان سپردند.

در اکتبر ۱۹۹۶، یک فروند هواپیمای آنتونوف۱۲۴ تحت اجاره شرکت هواپیمایی آیروفلوت روسیه حامل خودروهای فراری به مقصد برونئی در فرودگاه تورین ایتالیا دچار مشکل شد و سقوط کرد. چهارده ماه پس از آن، یک فروند دیگر هواپیمای روسلان متعلق به نیروی‌ هوایی روسیه بر اثر سانحه سقوط کرد که منجر به مرگ ۶۸ نفر از جمله تعدادی از ساکنین منطقه سقوط شد. در ۲۳ سال اخیر، علی‌رغم اینکه ناوگان عملیاتی هواپیمای آنتونوف۱۲۴ ماموریت‌های متنوعی را انجام دادند، هیچ سانحه مرگباری رخ نداده و حادثه اخیر در سیبری مهم‌ترین رویداد اتفاق‌افتاده برای این هواپیما به شمار می‌رود.

حادثه اخیر برای هواپیمای ترابری غول‌پیکر آنتونوف۱۲۴ شرکت ولگادنپر در سیبری خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشت، اما هواپیما به‌طور کامل آسیب دید و امکان بهره‌برداری عملیاتی از آن دیگر وجود ندارد. این شرکت ۱۲ هواپیما از این نوع در اختیار دارد که ۸ فروند آن عملیاتی است و فعالیت قابل‌توجهی در حمل محموله‌های سنگین به اقصی نقاط جهان را در کارنامه خود دارد. شرکت روسیه ولگادنپر پس از حادثه اخیر در سیبری تصمیم گرفته همه‌ هواپیماهای ناوگان عملیاتی آنتونوف۱۲۴ خود را زمین‌گیر کند تا بررسی دقیق بر روی علت سانحه از جمله مشکلات احتمالی موتور توربوفن دی۱۸تی توسط سازمان هواپیمایی کشوری روسیه انجام شود.

شرکت ولگادنپر علاوه‌ بر هواپیمای آنتونوف۱۲۴، چند فروند هواپیمای بوئینگ۷۴۷جمبوجت را نیز در ناوگان عملیاتی خود دارد. این شرکت همچنین بهره‌بردار بزرگترین هواپیمای کنونی جهان موسوم به آنتونوف۲۲۵ است. علی‌رغم اینکه سازنده هواپیما یک شرکت اکراینی است، اما موتورهای روسی نصب‌شده بر روی این هواپیما محصول شرکت اوچِنکو پراگرس موجب شده تا سازمان هواپیمایی کشوری روسیه توجه ویژه‌ای را به مشکلات احتمالی فنی این موتور و تاثیر آن بر بروز حادثه معطوف دارد. از میان ۵۵ فروند هواپیمای تولیدی آنتونوف۱۲۴، در حال حاضر تنها ۳۰ فروند در خدمت عملیاتی باقی مانده‌اند.

آنتونوف

 

منبع:

Flight Global

 

*امریه جدید برای بازرسی دیسک موتور هواپیمای آنتونوف ۱۲۴

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها