معکوس‌کننده رانش

معکوس‌کننده رانش جدید برای موتور توربوفن لیپ

شرکت اس‌اس‌وایت تکنالجیز، به‌عنوان یکی از مجموعه‌های پیشرو در تامین محور‌های دوار انعطاف‌پذیر برای صنایع هوافضایی، محور انتقال نیروی جدیدی را برای عملگر سامانه معکوس‌کننده جهت رانش موتور توربوفن روزآمد لیپ-۱بی محصول سی‌اف‌ام اینترنشنال، برای نصب بر روی جت مسافربری بوئینگ ۷۳۷مَکس عرضه کرده‌است. سامانه معکوس‌کننده رانش، به‌عنوان یکی از پرکارترین تجهیزات موتورهای هوایی به هنگام فرود آمدن هواپیما روی باند، نیروی زیادی را تحمل می‌کند و با باز کردن شیارها یا پره‌هایی در قسمت انتهای موتور، به کاستن از شتاب حرکت هواپیما روی باند و توقف در محل مناسب کمک می‌کند.

در این سامانه، عملگرهایی که دستور باز شدن پره‌ها و شیارها را می‌دهند، اهمیت زیادی دارند و باید از صحت کارکرد آن‌ها اطمینان حاصل کرد تا مانور مخاطره‌آمیز برخاست به‌طور کامل و دقیق انجام شود و ریسکی برای ایمنی ایجاد نشود. نکته مهم دیگر در کارکرد این عملگرها، هماهنگی آن‌ها برای باز کردن همزمان شیارها و پره‌ها در دو طرف موتور است تا عدم تقارنی در زاویه جهت معکوس‌شده رانش ایجاد نشود. همچنین در سایر زمان‌های پرواز باید این عملگرها در حالت قفل باقی بمانند تا به‌طور ناخواسته سامانه معکوس‌کننده رانش باز نشود که این اشکال فنی احتمالی می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد و خطر بزرگ ایمنی را برای هواپیما فراهم آورد.

شرکت اس‌اس‌وایت از نرم‌افزار ویژه‌ای به نام پِرفلکسیون که با سرمایه‌گذاری داخلی توسعه داده، برای شبیه‌سازی و طراحی این عملگرها استفاده می‌کند و تجربه بالای این شرکت از صنعت هوایی، مشتریان را نسبت به سفارش قطعات آن مطمئن کرده‌است. با صدور مجوز فعالیت مجدد هواپیمای بوئینگ ۷۳۷مَکس توسط اداره ملی هوانوردی فدرال اف‌ای‌ای و سایر سازمان‌های هواپیمایی کشوری جهان، شرکت سی‌اف‌ام آی برای پشتیبانی مناسب از ناوگان موتورهای لیپ-۱بی نصب‌شده روی این هواپیما تصمیم گرفته زنجیره تامین خود را با قدرت فعال نگه دارد و قطعات مورد نیاز را تامین کند.

 

منبع:

aviationpros

 

*مروری مختصر بر آزمایش‌های الزامی برای موتورهای هواپیما

*برنامه سافران برای تولید هزار واحد موتور لیپ در سال جاری میلادی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها