موتور توربوپراپ

موتور توربوپراپ جدید اروپایی برای پرنده‌های سبک

موتور توربوپراپ جدید اروپایی

موتور توربوپراپ آردیدن ‌۳تی‌پی به‌عنوان عضو جدیدی از خانواده موتورهای آردیدن‌۳ محصول شرکت سافران، در دست توسعه قرار دارد. پیش از این، سافران موتورهای توربوپراپ آردیدن‌ را بر روی بالگردهای کاموف۶۲ و ای‌سی۳۵۲ محصول آویکوپتر نصب کرده‌است. شرکت آلمانی زداِف، سامانه انتقال توان به روتور و تجهیزات جانبی را تولید می‌کند و قراردادی بلندمدت با سافران برای پشتیبانی از عرضه موتور جدید آردیدن ۳تی‌پی منعقد کرده‌است. شرکت ام‌تی‌ پِراپِلِر نیز در این پروژه سهیم است و روتور اصلی موتور را تامین می‌کند.

پهپاد ارتفاع متوسط با مداومت پروازی بالای اروپایی یورومیِل محصول مشترک ایرباس، داسو و لئوناردو، کاندیدای نصب موتور جدید توربوپراپ آردیدن ‌۳تی‌پی است. سافران برای نصب این موتور بر روی پهپادهای بزرگ و پرنده‌های سرنشین‌دار، حساب ویژه‌ای باز کرده‌است. انتظار می‌رود نمونه اولیه این موتور تا سال ۲۰۲۳ آماده شود. موتور آردیدن ‌۳تی‌پی توانی بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ اسب بخار را تامین می‌کند و برای بهره‌برداری در ارتفاع ۴۵ هزار پا بهینه‌سازی شده‌است.

بخش موتورهای بالگردی سافران، از تابستان ۲۰۱۹، برنامه‌ای را با نام کِلین اسکای۲ با هدف توسعه موتور توربوپراپ نسل آینده جدید آغاز کرد که نتیجه آن توسعه موتور آردیدن ‌۳تی‌پی است. این موتور به سامانه کنترل کاملا خودمختار دیجیتالی موتور و روتور، مشابه سامانه فَدِک در موتورهای توربوفن مجهز است که به‌طور همزمان توان موتور و زاویه پره‌ها را کنترل می‌کند. سافران مدعی است این موتور در مقایسه با گزینه‌های مشابه موجود کنونی ۱۵ درصد مصرف سوخت کمتری دارد.

 

منبع:

flugrevue

 

*کاتالیست موتور توربوپراپ جدید بخش هوانوردی جنرال الکتریک [فیلم]

*موتور پیشرفته توربوپراپ جنرال الکتریک

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها