زیست‌محیطی

تائید عملکرد موتور توربوفن روسی پی‌دی۱۴ بر اساس الزامات زیست‌محیطی ایکائو

موتور روسی توربوفن پی‌دی۱۴ محصول شرکت آویادویگاتل که برای نصب بر روی جت مسافربری ام‌سی۲۱-۳۰۰ توسعه یافته، جدیدترین الزامات سازمان بین‌المللی هواپیمایی ایکائو در حوزه آلایندگی زیست‌محیطی را برآورده کرده‌است. این موتور توربوفن که توسط زیرمجموعه‌های هلدینگ بزرگ صنعتی دولتی روستک توسعه یافته، پیش از این در سال ۲۰۱۸، گواهینامه صلاحیت پروازی خود را از سازمان هواپیمایی کشوری روسیه دریافت کرده ‌بود، اما اخیرا جدیدترین الزامات تائید شده توسط ایکائو عمدتا در حوزه آلایندگی‌های زیست‌محیطی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌است.

در قوانین جدید اعلامی توسط ایکائو، سخت‌گیری‌های بیشتری برای آلایندگی اعلام شده بود که همگی توسط موتور پی‌دی۱۴ برآورده شده‌است. اندازه‌گیری‌های لازم برای صحه‌گذاری صلاحیت عملکردی موتورهای پی‌دی۱۴ در این حوزه توسط یک موسسه معتبر مستقر در زوریخ انجام شده و نتایج کار در اختیار بازرسان ارشد ایکائو مستقر در دفتر سوئیس جهت تایید نهایی قرار گرفته‌است. شرکت روستک ادعا می‌کند که نتیجه این تلاش‌ها منجر به تایید نهایی ایکائو شده‌است. انتظار می‌رود نسخه بعدی الزامات زیست‌محیطی در این حوزه تا سال ۲۰۲۳ اعلام شود که بنابر ادعای روستک، موتور پی‌دی۱۴ هم‌اکنون ۸۵ درصد از شرایط سخت‌گیرانه بعدی را نیز برآورده می‌کند.

از این رو، این موتور روسی آماده تطبیق با قوانین بعدی نیز خواهد بود. اتحادیه موتورسازان روسیه یو‌ئی‌سی وابسته به روستک قصد دارد یک مرکز تخصصی اندازه‌گیری آلاینده‌های موتورهای توربوفن هوایی را در کارخانجات آویادویگاتل راه‌اندازی نماید. مدیران ارشد پروژه توسعه پی‌دی۱۴، دریافت این مجوز از ایکائو را گامی مهم در بازاریابی این موتور برای نصب بر روی هواپیمای مسافربری ام‌سی۲۱ و عرضه آن به مشتریان بین‌المللی قلمداد می‌کنند.

 

منبع:

Flight Global 

 

*نخستین پرواز جت مسافربری جدید روسیه با موتورهای توربوفن بومی

*آزمایش نصب موتور PD-14 بر روی جت مسافربری بومی جدید روسیه

*تعویق آزمایش موتور روسی PD-14 بر روی جت مسافربری بومی روسیه

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها