پرواز یونایتد ایرلاینز

یافته‌های جدید از نقص فنی موتور PW4000 در حادثه پرواز یونایتد ایرلاینز

بنابر جدیدترین گزارش هیات ایمنی حمل و نقل آمریکا ان‌تی‌اس‌بی، آتش‌سوزی موتور توربوفن پرت‌اندویتنی۴۰۰۰ جت مسافربری بوئینگ۷۷۷-۲۰۰ یونایتد ایرلاینز، در حادثه اواخر ماه فوریه ناشی از نشت سوخت نبوده‌است. همچنین در این گزارش به شواهدی از خستگی سازه در پره‌های فن آسیب‌دیده موتور اشاره شده‌است. بوئینگ۷۷۷ یونایتد ایرلاینز در بیستم فوریه در قالب پرواز شماره ۳۲۸ از دِنوِر کلرادو عازم هانولولو بود که بروز حادثه برای موتور آن، عملیات پروازی را متوقف کرد. بررسی‌های اولیه بر روی موتور سمت راست هواپیما نشان می‌دهد که تجهیزات جانبی مانند پوسته بخش معکوس‌کننده جهت رانش و سازه‌های کامپوزیتی در بخش‌های داخلی و بیرونی سازه این ناحیه، در مراحل اولیه حادثه آتش گرفتند.

پرواز یونایتد ایرلاینز

بر این اساس، کارشناسان سازمان هوانوردی فدرال و هیات ایمنی حمل و نقل هوایی ملی آمریکا، تمرکز خود را بر یافتن شواهد و رسیدن به درک درست از چگونگی گسترش آتش و همچنین از کار افتادن موتور در این حادثه معطوف کرده‎اند. بررسی بیشتر بر روی موتور نشان می‌دهد که پس از خاموش کردن موتور به دستور خلبان، دریچه مربوط در سیستم سوخت موتور بسته شده و کماکان پس از فرود آمدن هواپیما روی زمین در حالت بسته قرار داشته‌است. بر این اساس، نشت سوخت باعث افزایش آتش و گسترش دامنه آن نشده‌است. شواهد دیگر نشان می‌دهد که علاوه بر شکسته شدن گیربکس، چندین حفره در خطوط انتقال سوخت روغن و هیدرولیک پس از گسترش آتش ایجاد شده‌است.

بخش انتهایی پوشش بیرونی موتور تقریبا سالم مانده و آسیب اساسی ندیده‌است. به تدریج پس از برخاستن بوئینگ۷۷۷ یونایتد ایرلاینز از دنور و در حالی که هواپیما در ارتفاع ۱۲۵۰۰ پایی قرار داشت، خلبان با هدف عبور سریع‌تر از توده هوایی متلاطم تصمیم گرفت قدرت موتورها را افزایش دهد، این در حالی بود که سرعت پرواز ۵۱۹ کیلومتر بر ساعت در آن لحظه ثبت شده‌است. بلافاصله پس از افزایش قدرت موتور، صدای مهیبی از موتور سمت راست شنیده شد و متعاقب آن، موتور به طور خودکار خاموش شد. نکته مهم دیگر، آسیب به پره‌های فن است که در یک مورد، پره در قسمت لبه حمله ایرفویل در فاصله ۵ اینچ از ریشه و در قسمت لبه فرار به فاصله ۷،۵ اینچ از ریشه بطور کامل کنده شده‌است.

پرواز یونایتد ایرلاینز

یافته‌های اولیه پس از انجام اسکن دقیق پره‌های فن، نشان از وجود ترک‌های متعدد ناشی از خستگی در این ناحیه است. از زمان آخرین بازرسی انجام‌شده بر روی این پره‌های فن، موتور مذکور بیش از ۲۹۷۰ سیکل پروازی را پشت سر گذاشته که احتمالا همه آنها با وجود این ترک‎های اولیه ناشی از خستگی انجام شده‌است. این موتور در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ با روش تصویربرداری آکوستیک حرارتی موسوم به تی‌ای‌آی مورد بازرسی قرار گرفته‌است. در سال ۲۰۱۸، پس از بروز یک حادثه جزئی در حین پرواز، گزارش‌های بازرسی مذکور مورد بررسی مجدد نیز قرار گرفته‌اند.

دو روز پس از وقوع حادثه برای بی۷۷۷ یونایتد ایرلاینز، شرکت پرت‌اندویتنی دستور‌العملی را برای بازرسی دقیق پره‌های فن بازرسی‌شده بر اساس روش تی‌ای‌آی، در بازه‌های ۱۰۰۰ سیکل پروازی صادر کرد. یک روز پس از آن، اداره ملی هوانوردی فدرال آمریکا اف‌ای‌ای با صدور یک امریه صلاحیت پروازی، از همه بهره‌برداران موتور پی‌دبلیو۴۰۰۰ درخواست کرد تا پیش از انجام مجدد پرواز با این موتور، بازرسی دقیق پره‌های فن را انجام دهند.

 

منبع:

Flight Global

 

*آغاز بررسی دقیق صدمات موتور هواپیمای یونایتد ایرلاینز

*موتورهای دردسرساز عامل زمین‌گیر شدن بوئینگ۷۷۷ هلندی در پکن

*نقص فنی موتور و تغییر مسیر بی۷۷۷ هلندی در شب سال نو

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها