شارجه

راه‌اندازی توربین گاز نیروگاه جدید شارجه

شرکت تولید توان الحمریه شارجه موسوم به شیپکو، با همکاری جنرال الکتریک، اولین راه‌اندازی توربین گاز نیروگاه سیکل ترکیبی ۱.۸ گیگاواتی جدید این شرکت در شارجه را جشن گرفتند. انجام اولین استارت عملیاتی توربین گاز به عنوان قلب یک نیروگاه و کارکرد آن با سوخت واقعی تامین‌شده در نیروگاه پس از چندین ماه فعالیت نصب و راه‌اندازی، یکی از مهم‌ترین گام‌ها در آماده‌سازی نهایی چنین مجموعه‌ای به شمار می‌رود. تاکنون بیش از ۸۵ درصد از تامین تجهیزات و ۷۰ درصد از فعالیت‌های عمرانی، نصب و راه‌اندازی پروژه الحمریه انجام شده‌است. مدیران ارشد شرکت شیپکو و نمایندگان جنرال الکتریک در این مراسم حضور داشتند.

در سال ۲۰۱۸، شرکت خدمات مالی انرژی جنرال الکتریک و شرکت ژاپنی سامیتومو، توافقنامه ۲۵ ساله را برای طراحی، ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌ها و فروش برق به سازمان آب و برق امارات به امضاء رسانده‌اند. در این راستا و بر اساس توافق انجام‌شده در سال ۲۰۱۹، شرکت تولید برق شیکوکو و شرکت مدیریت تاسیسات شارجه با سرمایه‌گذاری مشترک شیپکو را ایجاد کردند که مسئولیت ساخت، مالکیت و بهره‌برداری نیروگاه سیکل ترکیبی الحمریه را بر عهده گرفته است. جنرال الکتریک تامین سه واحد توربین گاز پرقدرت کلاس‌اچ‌ای، شش ژنراتور و سه واحد مبدل حرارتی بخار را در کنار خدمات کلید در دست مهندسی تامین و ساخت برای تاسیسات این نیروگاه عهده‌دار شده‌است. فناوری ماشین‌های کلاس‌اچ‌ای جنرال الکتریک ۲ رکورد جهانی در پیکربندی سیکل ترکیبی را به نام خود به ثبت رسانده و امارات امیدوار است که نیروگاه الحمریه به عنوان یکی از کارآمدترین نمونه‌ها در خاورمیانه فعالیت کند.

علاوه بر این، جنرال الکتریک در قالب یک قرارداد بلندمدت ۲۵ ساله، تامین قطعات یدکی برای خدمات پشتیبانی و نگهداری از این نیروگاه را تضمین کرده‌است. بکارگیری سه واحد توربین گاز ۹اچ‌ای.۰۱ جنرال الکتریک در این نیروگاه سیکل ترکیبی، موجب کاهش آلایندگی دی‌اکسیدکربن معادل چهار میلیون تن در سال می‌شود که معادل حذف یک میلیون دستگاه خودرو از ترافیک جاده‌ای در امارات متحده عربی است. فناوری بکاررفته در این کلاس از توربین‌های گاز جنرال‌الکتریک، امکان استفاده از ترکیب ۵۰ درصدی گاز طبیعی و ۵۰ درصدی هیدروژن به عنوان سوخت را فراهم می‌کند و در افق زمانی آینده، امکان تبدیل سوخت به طور کامل و ۱۰۰درصد به هیدروژن وجود دارد.

 

منبع:

utilities-me

 

*توربین گاز کلاس اف میتسوبیشی در راه شارجه

*تامین توربین گاز اچ‌ای برای سیکل ترکیبی امارات متحده عربی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها