امریه صلاحیت پروازی

امریه صلاحیت پروازی جدید اداره هوانوردی فدرال آمریکا برای موتورهای لیپ

اداره هوانوردی فدرال آمریکا اف‌ای‌ای، در روزهای پایانی مارس ۲۰۲۱، امریه صلاحیت پروازی جدیدی را برای بازرسی برخی از موتورهای توربوفن لیپ-۱ای ساخت شرکت سی‌اف‌ام اینترنشنال نصب‌شده بر روی هواپیمای مسافربری ایرباس ای۳۲۰نئو را صادر کرده‌است. این امریه پس از آن صادر شد که اشکال در ساخت در برخی قطعات توربین پرفشار این موتور مشاهده شد که در شرایط خاص و عملیاتی ممکن است منجر به بروز نقص فنی شود. بنابر اعلام اف‌ای‌ای، تصویربرداری اشعه ایکس از منافذ هوادهی در بخش پرفشار توربین برخی از موتورهای لیپ-۱ای نصب‌شده بر روی هواپیمای ای۳۲۰ نشان داده که مجموعا ۱۴۸ قطعه در شرایط غیراستاندارد منطبق بر الزامات کارکردی سازنده قرار دارند.

بر این اساس، در شرایط خاص، این قطعات معیوب ممکن است منجر به افزایش غیرعادی دما در آب‌بندهای بخش پرفشار توربین ‌شوند و در نتیجه، روتور از حالت عادی خارج شده و موتور دچار نقص فنی شود. بر اساس توصیه این امریه صلاحیت پروازی، بهره‌برداران موتورهایی که شماره سریال‌های آن‌ها اعلام شده باید پس از بررسی دقیق در صورت نیاز، پوشش بخش توربین پرفشار را تعویض کنند. شماره سریال موتورهای موردنظر توسط کارخانه سازنده سی‌اف‌ام اینترنشنال اعلام شده‌است. در میان این موتورها، تنها ۸ دستگاه موتور ثبت‌شده در آمریکا و تحت مالکیت شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی دیده می‌شوند.

برآورد اف‌ای‌ای از هزینه‌های انجام این بازرسی تعویض قطعات موردنظر، حدود ۲۱۷۶۰۰ دلار برای هر موتور است. بر این اساس، اعمال امریه صلاحیت پروازی اخیر بر روی موتورهای موردنظر برای بهره‌برداران آمریکایی، نزدیک ۱.۷ میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت. موتورهای توربوفن روزآمد لیپ از سال ۲۰۱۶ بر روی جت مسافربری خانواده ایرباس ای۳۲۰نئو نصب شده‌است. شرکت هواپیمایی پگاسوس ترکیه نخستین بهره‌بردار این موتور به شمار می‌رود. نمونه لیپ-۱ای بر روی هواپیمای ای۳۲۰نئو نصب شده‌است.

نمونه لیپ-۱بی نیروی پیشران جت مسافربری آمریکایی بوئینگ ۷۳۷مَکس را تامین می‌کند و نمونه لیپ-۱سی بر روی هواپیمای مسافربری چینی کومک سی۹۱۹ نصب خواهد شد. علیرغم بروز مشکل ناشی از زمین‌گیر شدن طولانی‌مدت هواپیماهای بی۷۳۷مکس برای موتورهای لیپ شرکت سی‌اف‌ام اینترنشنال، کماکان سفارش تائید شده قابل‌ملاحظه‌ای برای این موتور دارد. بر این اساس، در زمان انتشار مطلب مجموع سفارش‌های قطعی دریافتی برای موتورهای لیپ از مرز ۱۷۴۰۰ دستگاه تجاوز می‌کند.

 

منبع:

simpleflying

 

*مقایسه موتور توربوفن لیپ-۱ای با چند موتور منتخب [فیلم]

*اولین آزمایش گرم موتور توربوفن لیپ-۱ای [فیلم]

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها