ام‌سی-21

تولید هواپیماهای ام‌سی-۲۱ با موتور روسی به تعویق می‌افتد

اتحادیه هواپیماسازان روسیه، موسوم به یوای‌سی، بخشی از هولدینگ معظم دولتی روستک، به تعویق افتادن آغاز تولید انبوه جت مسافربری ام‌سی-۲۱ به سال آینده میلادی را تایید کرد. خبرگزاری اینترفاکس به نقل از این اتحادیه اعلام کرد پس از دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی جت مسافربری ام‌سی-۲۱-۳۰۰ تا پایان سال ۲۰۲۱، قرار بود تولید نمونه‌های عملیاتی آغاز و در سال ۲۰۲۲، تحویل آن به مشتریان انجام شود، اما بنابر دلایلی، این فرآیند دست‌کم با یکسال تاخیر روبرو خواهد شد. بر اساس برنامه‌‌ریزی اولیه، قرار بود یو‌ای‌سی ۷۲ فروند از این هواپیما را تا سال ۲۰۲۵ تولید و عرضه نماید. بعضی مسائل ناشی از تحریم‌های بین‌المللی، موجب محدودیت‌هایی در تامین مواد اولیه و وقوع این تاخیر شده‌است.

یکی از این مسائل اصلی، به تامین مواد مرکب برای ساخت سازه بال مربوط می‌شود که با تحریم شدن شرکت روسی آیروکامپوزیت توسط آمریکا، از اواخر سال ۲۰۱۹، مشکلات در ساخت سازه‌های کامپوزیتی برای هواپیمای ام‌سی-۲۱ با چالش روبرو شده‌است. مشکل دیگر، محدودیت‌ها و قوانین جدید دردسرساز برای دریافت مجوز صادراتی برای بخشی از مشتریان خارجی این هواپیما است. درحالی‌‍‌که مدیران ارشد وزارت صنعت و تجارت روسیه از آغاز عرضه نمونه عملیاتی تا آخر سال ۲۰۲۱ خبر داده بودند، مسئولان ارشد روستک در مصاحبه اخیر خود با رسانه‌های روسی، از تعویق این وعده تا آخر سال ۲۰۲۲ خبر می‌دهند. برآوردها نشان می‌دهد که دست‌کم ۴۰ درصد از تجهیزات لازم برای مونتاژ نهایی یک فروند جت مسافربری ام‌سی-۲۱، از اقلام وارداتی به روسیه تامین خواهد شد.

در مراحل اولیه پروژه انتظار می‌رفت که شرکت آیروفلوت در سال ۲۰۲۰، به عنوان اولین بهره‌بردار ام‌سی-۲۱ شناخته شود، اما بروز مشکلات باعث عدم تحقق این برنامه شد. در اوایل فوریه ۲۰۲۱، شرکت پرم موتورز از زیرمجموعه‌های اتحادیه موتورسازان روسیه یو‌ئی‌سی وابسته به هولدینگ روستک، مجوز لازم از آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه را برای تولید موتورهای توربوفن پی‌دی-۱۴ برای نصب بر روی نمونه‌های تولید انبوه ام‌سی-۲۱ دریافت کرد. قبل از آن، در نیمه دسامبر ۲۰۲۰، برای اولین بار در باند پروازی کارخانه ایرکوتسک، یک فروند ام‌سی-۲۱-۳۰۰ مجهز به موتورهای روسی پی‌دی-۱۴ نخستین  پرواز خود را انجام داد. موتور پی‌دی-۱۴ به عنوان اولین موتور توربوفن غیرنظامی کاملا بومی روسیه به شمار می‌رود که بعد از دهه ۱۹۹۰ توسعه یافته‌است.

پیش از آن، تولیدکنندگان موتورهای هوایی در منطقه پرم، نمونه‌هایی را برای نصب بر روی هواپیماهای ایلیوشین-۹۶ و ایلیوشین-۷۶ توسعه داده بودند. همچنین در سال ۱۹۸۹، موتور پی‌اس-۹۰‌ای برای تامین نیروی پیشران جت مسافربری توپولف-۲۰۴ در روسیه توسعه یافته بود. گواهینامه نوع برای موتور پی‌دی-۱۴ در سال ۲۰۱۸ توسط آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه صادر شد. به هر حال باید منتظر نشست که آیا روسیه می‌تواند بر مشکلات پیش‌آمده فائق آید و برنامه تولید و عرضه هواپیماهای مسافربری را با قدرت دنبال کند. این حوزه یکی از پرچالش‌ترین صنایع فناور جهان به شمار می‌رود و به همین دلیل تعداد انگشت‌شماری کشور از عهده اجرای کامل آن بر می‌آیند. روسیه قطعا زیرساخت‌های فناورانه لازم را دارد، اما باید بر فشارها و مشکلات بیرونی چیره شود.

 

منبع:

properm

 

*آزمایش نصب موتور PD-14 بر روی جت مسافربری بومی جدید روسیه

*تعویق آزمایش موتور روسی PD-14 بر روی جت مسافربری بومی روسیه

*ساخت نخستین پایلون برای نصب موتور توربوفن PD-14 روی جت مسافربری MC-21

*عرضه اولین جت مسافربری MC21 مجهز به موتور پی‌دی۱۴

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها