رولزرویس به طور رسمی از موتور پرل 10اکس به‌عنوان سومین و قدرتمندترین عضو خانواده موتورهای توربوفن روزآمد پرل رونمایی کرد. این موتور برای تامین نیروی پیشران هواپیمای جدید شرکت فرانسوی داسو، موسوم به فالکون 10اکس بهینه‌سازی شده و مراسم رونمایی از آن به طور مجازی در فرودگاه لوبورژه در پاریس برگزار شد. رولزرویس تاکنون برای بیش از 3600 فروند جت تجاری، موتور تامین کرده و از این رو، جایگاهی ممتاز در این بازار در جهان دارد. موتور پرل 10اکس بر اساس هسته مرکزی روزآمد رولز رویس موسوم به ادوَنس2 توسعه یافته و می‌تواند نیروی پیشران بیشینه معادل 18 هزار پاوند را تامین نماید.

این موتور در مقایسه با نمونه‌های پیشین در سبد محصولات رولزرویس، با 5 درصد بهره‌وری بیشتر کار می‌کند و نویز و آلایندگی آن به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کمتر است. از ویژگی‌های موتور پرل 10اکس می‌توان به فن کارآمد اشاره کرد که در آن دیسک و پره‌ها به صورت یکپارچه ساخته شده‌اند. همچنین در کمپرسور پرفشار آن، شش طبقه با ساختار یکپارچه دیسک و پره تولید و مونتاژ شده است. محفظه احتراق این موتور آلایندگی بسیار ناچیزی ایجاد می‌کند. توربین پرفشار آن از دو طبقه بدون شراود و توربین کم‌فشار آن از چهار طبقه تشکیل شده که در مجموع طراحی کارآمدی را نشان می‌دهد. پوشش بیرونی موتور نیز بطور ویژه توسط شرکت سازه‌های هوایی اسپریت طراحی و ساخته شده‌است.

توسعه این موتور در مرکز تعالی رولزرویس برای موتورهای هوایی ویژه جت‌های تجاری در داهلویتس آلمان انجام شده‌است. رولزرویس در این مرکز، برنامه مفصلی را برای بررسی امکان استفاده 100 درصدی از سوخت‌های هوایی پایدار آغاز کرده‌است. یکی از ویژگی‌های جدید موتور پرل 10اکس، استفاده از عایق‌های محفظه احتراق ساخته‌شده به روش تولید افزایشی و چاپ سه بعدی است. موتور پرل 10اکس مانند سایر موتورهای خانواده پرل در قالب برنامه پشتیبانی و نگهداری موتورهای هوایی این شرکت موسوم به کورپورِت‌کِر به مشتریان عرضه می‌شود.

برنامه جامع، ابزاری توانمند در اختیار کاربران موتورهای رولز رویس قرار می‌دهد تا بتوانند هزینه‌ها و ریسک مربوط به برنامه‌های تعمیر و نگهداری و بهره‌برداری مقرون به صرفه از موتورهای خود را به حداقل میزان ممکن کاهش دهند. رولزرویس در این موتورها نسلی جدید از سامانه‌های پایش سلامت موتور را به کار برده که با بررسی دقیق منابع ارتعاشی تلاش می‌کنند در سریع‌ترین زمان ممکن با تشخیص عیوب، مانع از بروز مشکل و نقص برای موتور شوند. در این میان، استفاده از روش‌های تحلیلی مبتنی بر رایانش ابری و الگوریتم‌های چابک و هوش مصنوعی ابزارهای توانمند در اختیار رولزرویس و کاربران موتورهای آن قرار داده‌است.

 

منبع:

rolls-royce

 

*تایید صلاحیت پروازی موتور پرل۱۵ توسط کانادا

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

Pesg Author

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *