پرل

معرفی عضو جدید خانواده موتورهای توربوفن پرل

رولزرویس به طور رسمی از موتور پرل ۱۰اکس به‌عنوان سومین و قدرتمندترین عضو خانواده موتورهای توربوفن روزآمد پرل رونمایی کرد. این موتور برای تامین نیروی پیشران هواپیمای جدید شرکت فرانسوی داسو، موسوم به فالکون ۱۰اکس بهینه‌سازی شده و مراسم رونمایی از آن به طور مجازی در فرودگاه لوبورژه در پاریس برگزار شد. رولزرویس تاکنون برای بیش از ۳۶۰۰ فروند جت تجاری، موتور تامین کرده و از این رو، جایگاهی ممتاز در این بازار در جهان دارد. موتور پرل ۱۰اکس بر اساس هسته مرکزی روزآمد رولز رویس موسوم به ادوَنس۲ توسعه یافته و می‌تواند نیروی پیشران بیشینه معادل ۱۸ هزار پاوند را تامین نماید.

این موتور در مقایسه با نمونه‌های پیشین در سبد محصولات رولزرویس، با ۵ درصد بهره‌وری بیشتر کار می‌کند و نویز و آلایندگی آن به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کمتر است. از ویژگی‌های موتور پرل ۱۰اکس می‌توان به فن کارآمد اشاره کرد که در آن دیسک و پره‌ها به صورت یکپارچه ساخته شده‌اند. همچنین در کمپرسور پرفشار آن، شش طبقه با ساختار یکپارچه دیسک و پره تولید و مونتاژ شده است. محفظه احتراق این موتور آلایندگی بسیار ناچیزی ایجاد می‌کند. توربین پرفشار آن از دو طبقه بدون شراود و توربین کم‌فشار آن از چهار طبقه تشکیل شده که در مجموع طراحی کارآمدی را نشان می‌دهد. پوشش بیرونی موتور نیز بطور ویژه توسط شرکت سازه‌های هوایی اسپریت طراحی و ساخته شده‌است.

توسعه این موتور در مرکز تعالی رولزرویس برای موتورهای هوایی ویژه جت‌های تجاری در داهلویتس آلمان انجام شده‌است. رولزرویس در این مرکز، برنامه مفصلی را برای بررسی امکان استفاده ۱۰۰ درصدی از سوخت‌های هوایی پایدار آغاز کرده‌است. یکی از ویژگی‌های جدید موتور پرل ۱۰اکس، استفاده از عایق‌های محفظه احتراق ساخته‌شده به روش تولید افزایشی و چاپ سه بعدی است. موتور پرل ۱۰اکس مانند سایر موتورهای خانواده پرل در قالب برنامه پشتیبانی و نگهداری موتورهای هوایی این شرکت موسوم به کورپورِت‌کِر به مشتریان عرضه می‌شود.

برنامه جامع، ابزاری توانمند در اختیار کاربران موتورهای رولز رویس قرار می‌دهد تا بتوانند هزینه‌ها و ریسک مربوط به برنامه‌های تعمیر و نگهداری و بهره‌برداری مقرون به صرفه از موتورهای خود را به حداقل میزان ممکن کاهش دهند. رولزرویس در این موتورها نسلی جدید از سامانه‌های پایش سلامت موتور را به کار برده که با بررسی دقیق منابع ارتعاشی تلاش می‌کنند در سریع‌ترین زمان ممکن با تشخیص عیوب، مانع از بروز مشکل و نقص برای موتور شوند. در این میان، استفاده از روش‌های تحلیلی مبتنی بر رایانش ابری و الگوریتم‌های چابک و هوش مصنوعی ابزارهای توانمند در اختیار رولزرویس و کاربران موتورهای آن قرار داده‌است.

 

منبع:

rolls-royce

 

*تایید صلاحیت پروازی موتور پرل۱۵ توسط کانادا

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها