ایرباس چند هفته پیش، آزمایش پروازی جت مسافربری ایرباس ای۳۵۰ با سوخت پایدار هوانوردی اسایاف را انجام داد. در ادامه این مسیر، غول هواپیماسازی اروپا قصد دارد این آزمایش را برای اولین بار بر روی جت مسافربری باریکپیکر ای۳۲۰نئو نیز انجام دهد. در این آزمایش قرار است بطور کامل از سوخت اسایاف استفاده شود. این در حالی است که ایرباس چندین بار هواپیمای خود را با استفاده از ترکیب سوخت پایدار و کروسین مورد ارزیابی پروازی قرار دادهاست. در عین حال، ایرباس برنامه راهبردی خود برای بکارگیری هیدروژن را مورد بازنگری قرار دادهاست.
درحالی که پروژههای ایرباس برای توسعه سامانههای پیشران الکتریکی و مبتنی بر سوخت هیدروژن در افق زمانی طولانیتر محقق میشود، انجام آزمایشهای مستمر بر روی سوخت پایدار هوایی، نویدبخش دستیابی ایرباس به هدف کاهش آلایندگی کربن در عملیات پروازی هواپیمای خود است. هدف ایرباس در این زمینه، انجام آزمایشهای پروازی ای۳۲۰نئو تنها با استفاده از سوخت اسافای است. بر اساس برنامهریزی انجامشده، ایرباس قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، نخستین هواپیمای مسافربری با قابلیت پرواز با سوخت هیدروژن را عملیاتی کند.
ارزیابیهای جدید این شرکت هواپیماسازی اروپایی نشان میدهد که فرض واقعبینانه آن است که تا آن زمان یک هواپیمای کوچک کوتاهبرد با این ویژگی در دسترس باشد. طرح ایرباس برای این برنامه جاهطلبانه شامل یک هواپیما با ظرفیت جابجایی ۱۲۰ تا ۲۰۰ مسافر و مجهز به موتورهای توربوفن است که برد آن به ۳۷۰۰ کیلومتر میرسد. ایرباس این طرح را در اواخر سال ۲۰۲۰ معرفی کرد. به هر حال، تلاش مستمر ایرباس برای آزمایش سوخت هوانوردی پایدار بر روی هواپیمای مختلف خود و دنبال کردن پروژههای توسعه موتورهای الکتریکی و مبتنی بر هیدروژن نشان میدهد این روند قطعی در صنعت هوانوردی جهان وجود دارد. هر چند ممکن است زمانبندی تحقق عملیاتی آن، کمی با تاخیر روبرو شود.
منبع:
*امریه جدید برای موتورهای Pratt & Whitney جت مسافربری ای۳۲۰نئو
*سوخت هوایی پایدار چیست [فیلم]
*پرواز آزمایشی موتور سبک ویلیامز با ۱۰۰ درصد سوخت پایدار